Astronomové našli kosmické superdálnice pro rychlé cestování sluneční soustavou

Vesmír
23. prosince 2020 10:39 / Mirka Malá
Vesmír má vlastní dálnice Todorovic et al., SciAdv
Astronomové zjistili, že neviditelné struktury generované gravitačními interakcemi ve sluneční soustavě vytvářejí síť vesmírných dálnic.

Tyto kanály umožňují rychlé cestování objektů vesmírem a mohly by být využity pro účely našeho vlastního průzkumu vesmíru, stejně jako pro studium komet a asteroidů.

Neviditelné struktury vesmírné dálniční sítě

Tým vědců vedený Natašou Todorović z Bělehradské astronomické observatoře v Srbsku zjistil, že tyto superdálnice se skládají ze série propojených oblouků uvnitř neviditelných struktur nazývaných vesmírné potrubí, přičemž každá planeta generuje vlastní potrubí a společně vytvářející to, co vědci nazývají vesmírnou dálnicí.

Tato síť dokáže přenášet objekty například z Jupitera na Neptun během několika desetiletí, což na první pohled může vypadat stále jako dlouhý časový úsek, ale mimo vesmírné dálnice by to trvalo miliony let.

Vědci shromáždili numerická data o milionech oběžných drah ve sluneční soustavě a vypočítali, jak tyto oběžné dráhy zapadají do již známých potrubí a modelovali poruchy generované sedmi hlavními planetami od Venuše po Neptun.

Jupiter hraje velkou roli

Obrovský vliv Jupitera v této dálniční síti není velkým překvapením. Jupiter je kromě Slunce nejhmotnějším objektem sluneční soustavy. Vědci svého nového objevu chtějí využít nejen pro budoucí cestování vesmírem, ale také pro to, aby lépe pochopili, jak se komety a asteroidy pohybují kolem vnitřku naší sluneční soustavy, a lépe tak predikovat jejich hrozbu pro Zemi.

V každém případě tento průlomový objev neznamená, že nyní se otevřela jednoduchá cesta pro cestování vesmírem a mezi planetami. Na vesmírné dálnici je poměrně rušno a existuje řada kolizních situací, což je jedna z věcí, kterou budou muset vědci teprve pochopit a naučit se s těmito kolizními kurzy počítat.

"Podrobnější kvantitativní studie objevených struktur by mohly poskytnout hlubší vhled do cestování mezi dvěma pásy menších těles a oblastí naší planety,“ uvedli vědci ve svém příspěvku.

Vědci, kteří svůj výzkum publikovali v časopise Science Advances, chtějí nyní zahájit další studii, aby vesmírnou dálnici lépe prostudovali a pochopili její fungování. Dále čtěte: Záhadný miniměsíc kroužící kolem Země je ve skutečnosti raketovým posilovačem z  60. let.