I Mars má svůj Grand Canyon. Je tak velký, že se mu nic nevyrovná

Vesmír
05. ledna 2021 10:17 / Mirka Malá
Valles Marineris je skutečně obrovský NASA/JPL/University of Arizona
V mnoha ohledech je Mars planeta, která se nejvíce podobá Zemi. Rudá planeta má polární ledové čepičky, téměř 24hodinové období rotace, hory, pláně, prachové bouře, sopky a dokonce i vlastní Grand Canyon.

"Grand Canyon“ na Marsu je ale mnohem velkolepější než kterákoliv arizonská rokle. Jak tedy vypadá a jak je velký?

Valles Marineris je obrovský a hluboký

Valles Marineris je tak velký, že se mu Grand Canyon na jihozápadě USA vůbec nevyrovná. Je dlouhý 4 000 km (to je vzdálenost mezi Los Angeles a New York City) a je hluboký 7 kilometrů (Grand Canyon je jen 2 kilometry hluboký). Nově vydané fotografie z High-Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) na palubě Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) odhalují ohromující pohled na erodující útesové útvary v Candor Chasma, gigantickém kaňonu, který patří do systému Valles Marineris.

Tento mimořádně podrobný pohled na geografické rysy Candor Chasma odhaluje podrobný pohled na vrstvy sedimentární horniny, což pomáhá prohloubit naše chápání depozičních procesů, které tyto vrstvy utvářely po miliardy let.

Rozlišení obrazů viditelné vlnové délky ukazuje detaily až do měřítka jednoho metru, což umožňuje vizualizaci i malých hornin, zhruba o velikosti pouhých 30 centimetrů.

Bližší pohled na snímky HiRISE ukazuje členité skalní podloží vyčnívající z větrem zaplaveného písku a prachu a také kanály, které mohou pocházet ze sezonního odtoku kapalné vody po šikmých skalních stěnách. Stejně jako u většiny velmi podrobných systémů pro snímání obrazu obětuje HiRISE zorné pole na úkor ostrého a vysoce detailního pohledu.

Marťanský Grand Canyon nebyl vytvořen povrchovou erozí

Shromažďováním širokoúhlých pohledů a úžasných detailů s vysokým rozlišením získáváme lepší představu o struktuře Candor Chasma, Valles Marineris a celkových geologických procesech a hluboké historii Marsu. Na rozdíl od arizonského kaňonu nebyl Valles Mariners vytvořen povrchovou říční erozí.

Který geologický proces by mohl stát za vznikem největšího kaňonu, jaký lidstvo zná? Jednou z možností, která může být zodpovědná za vznik těchto struktur, je rozpouštění různých hornin podzemní vodou, což geologové nazývají krasem.

Vodnatá minulost Marsu je velkou součástí toho, co z ní dělá tak fascinující planetu, o kterou se lidstvo tolik zajímá. Mars Perseverance Rover, který je již na cestě a měl by přistát na Rudé planětě v polovině února 2021, bude přistávat na břehu starověkého marťanského oceánu. Velká tělesa kapalné vody jsou mimo Zemi velmi vzácná a považují se za nezbytnou součást pro život. Je samozřejmé, že nalezení důkazů o životě na jiné planetě, i když už tam nejspíš žádný není, by bylo velkým vědeckým objevem. Dále čtěte: Mimozemské důkazy a nejdůležitějších zjištění o mimozemšťanech v roce 2020.