Čtyři záhadné objekty byly spatřeny v hlubokém vesmíru. Nikdo neví, o co jde

Vesmír
11. července 2020 16:18 / Mirka Malá
Vzdálené galaxie ukrývají spoustu neznámého Pixabay
V hlubinách vesmíru se skrývá něco neobvyklého: Astronomové objevili čtyři objekty, které jsou na rádiových vlnových délkách po svých okrajích kruhové a velmi jasné. A jsou rozdílné od čehokoliv, co kdy astronomové pozorovali.

Objekty, které vypadají jako kruhové ostrovy, jsou laicky řečeno omotány rádiovými vlnami. Astronomové zatím přesně nevědí, jak daleko ve vesmíru jsou, ale zřejmě patří k některé ze vzdálených galaxií. Všechny objekty byly nalezeny mimo galaktickou rovinu Mléčné dráhy.

Rázové vlny nebo rádiové galaxie?

V novém článku, který podrobně popisuje tento objev, astronomové nabízejí několik možných vysvětlení, ale žádný z nich se nehodí pro všechny čtyři nové objekty. Poté, co vyloučili supernovy, hvězdotvorné galaxie, planetární mlhoviny a gravitační čočky, astronomové spekulují, že by objekty mohly být rázovými vlnami zbylými z některých extragalaktických událostí nebo možnou aktivitou z rádiové galaxie.

"Objekty mohou poukazovat na nový fenomén, který jsme doposud opravdu nezkoumali,“ řekla Kristine Spekkens, astronomka z kanadské univerzity. "Nebo se také může jednat o rozšíření dříve známé třídy objektů, které jsme nebyli schopni zkoumat."

Spekkens dodala, že existence objektů může být způsobena i různými jevy. Všechny čtyři jsou jasné na rádiových vlnových délkách, ale neviditelné v infračerveném a rentgenovém světle. Ale dva objekty mají ve svém středu galaxie, které lze vidět na viditelných vlnových délkách, což naznačuje, že tyto objekty mohly být těmito galaxiemi vytvořeny. Dva se také zdají být velmi blízko u sebe, což znamená, že jejich původ může být stejný.

Astronomové spatřili tři objekty při mapování noční oblohy v rádiových frekvencích, což je součást pilotního průzkumu nového projektu s názvem Evoluční mapa vesmíru. Ten využívá australský čtvercový kilometr Array Pathfinder (ASKAP). Tento rádiový teleskop používá 36 antén, které společně sledují široký úhel pohledu na noční oblohu. Čtvrtý objekt byl nakonec nalezen v archivních datech shromážděných Giant MetreWave Radio teleskopem v Indii.

Objeveny budou ještě další podivnosti

Díky nové možnosti vidět slabé rádiové objekty je nový výzkum jedinečný a očekává se, že ve vesmíru budou nalezeny další dosud neznámé věci. Vědci z EMU předpověděli, že projekt najde asi 70 milionů nových rádiových objektů, přestože současný "katalog" jich obsahuje jen 2,5 milionu.

"Je to opravdová naděje pro věci, které mají v příštích letech v radioastronomii přijít,“ řekla Spekkens. "Historie nám ukazuje, že když otevíráme nový prostor pro zkoumání, vždy najdeme nové a vzrušující věci." Dále čtěte: Obrovská hvězda zmizela beze stopy. Nikdo neví jak ani kam.