Unikátní objev, který může vyřešit jeden z největších problémů světa

Houby, objevené na skládce v Pákistánu, umí požírat plasty
Další 2 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
14. září 2018 10:07 / Shutterstock
Plíseň, která požírá plasty? Zprávu o tomto objevu zveřejnily Královské botanické zahrady v Kew. Vědci věří, že dokážou danou plíseň vyrábět ve velkém. Mohla by pak pomoci i k vyčištění oceánů.

S pomocí donedávna neznámé houby či lépe řečeno plísně Aspergillus tubingensis by mělo být možné zlikvidovat plast, který se jinak rozkládá stovky let, během několika týdnů. V proslulých londýnských zahradách se v těchto dnech schází odborníci z celého světa, aby debatovali o tom, jak tyto plísně co nejlépe využít.

Čínští vědci, kteří pracovali na skládce odpadků v Islámábádu, narazili na houbu, jejíž enzym rozrušuje plasty jako polyester a polyuretan. Nyní zkoumají, zda by tato houba, v latinském originále lungus, mohla sloužit k rozkládání dalších umělých hmot, a jestli by se dala získat v množství potřebném pro průmyslové využití.

„Lungus využívá enzymů k ničení plastů, aby si zajistil potravu,“ říká odbornice na rostlinnou biologii v Kew llia Leitchová. Tedy zjednodušeně řečeno: houba vlastně žere plast. „Nyní potřebujeme odhalit její jednotlivé geny, abychom mohli její využití rozšířit,“ říká pro londýnské Timesy Leitchová, která v zahradách vede výzkumy. „Mohli bychom tuto houbu přidat k těm mořským, a pomoci tak k vyčištění oceánů. Zatím jsme objevili jen špičku ledovce.“ Vědci zcela náhodou přišli na řešení jednoho z největších problémů současnosti. Čtěte více.

Leitchová předpovídá, že během pěti let bude možné plast požírající houbu uměle pěstovat v takovém množství, kdy by ji mohly začít využívat, ale i produkovat velké průmyslové firmy. Vědci v tomto případě věří, že by nám tyto a podobné plísně či houby mohly pomoci vyřešit další palčivé problémy, jako je například čistění prostor zamořených radioaktivním zářením.

Problém je, že plísně jsou trochu jako Dr. Jekyll a Mr. Hyde. Jsou nepostradatelné pro řadu aspektů života na planetě Země, ale zároveň jsou schopné i nedozírných devastací životního prostředí. Jenom v loňském roce bylo objeveno na 2000 druhů dosud neznámých hub a plísní. Proto musí být vědci obezřetní a musí najít přesně tu, která ekologii prospěje a neuškodí.

Jitka Jahodová | inStory.cz