Život v řekách po celém světě vymírá. Vědci zveřejnili znepokojivou budoucnost ryb

Věda a Výzkum
27. února 2021 15:59 / Lukáš Bauer
Ryby vymírají kvůli znečištění a jiným faktorům Pixabay
Téměř třetina celosvětové populace sladkovodních ryb může již velice brzy vyhynout. Na tuto smutnou budoucnost upozorňují vědci v rámci nové zprávy s názvem The Worlds Forgotten Fishes. Jedná se o společnou studii 16 nezávislých organizací, které se zaměřují na ochranu přírody.

Nová zpráva mnoha ochranářských organizací varuje před obřím vymíráním rybí populace ve světových řekách. Podle vědecké zprávy se například počet migrujících sladkovodních ryb od roku 1970 snížil až o 76 procent. Velké ryby, s hmotností nad 30 kilogramů, byly vyhubeny již téměř ve všech řekách světa.

Jako hlavní příčinu tohoto rybího populačního úbytku vědci označili zejména silné znečištění říčních toků, nadměrný rybolov, změny klimatu a také regulaci řek, která je příčinou nehostinného prostředí s nedostatkem úkrytů a také nemožnosti rozmnožování. Většina řek na světě je totiž přehrazena, voda se odklání na zavlažování nebo je jinak narušen přirozený tok, což rybám výrazně ztěžuje život a z toků mizí. Dalším problémem je také množství nepůvodních invazivních druhů, které ničí populaci původních ryb.

Zemědělství a chemikálie

Podle loňských výzkumů agentury pro životní prostředí nesplňovala ani jedna britská řeka chemické normy a pouze 15 % tamních řek bylo označeno uspokojivou koncentrací chemických látek. Za tuto tragickou situaci mohou zejména splašky z místních farem, které do přírody vypouštějí chemikálie.

Ve zprávě se uvádí i to, že biodiverzita v sladkovodních ekosystémech se ztrácela dvakrát rychleji než v oceánech a lesích. Podle studie už existuje jen málo řek, které člověk svou činností nepoškodil. Ochranáři vyzvali britskou vládu, aby mezi své cíle v oblasti biologické rozmanitosti zahrnula i nouzový plán obnovy vodních toků.

Populace ryb hyne

Aktuálně lidstvo zná více než 18 tisíc druhů sladkovodních ryb a stále objevuje další. Mezinárodní unie pro ochranu přírody, která sestavuje globální červený seznam ohrožených druhů, vyhodnotila více než 10 tisíc z nich a zjistila, že asi 30 % je vystaveno riziku vyhynutí. Dále čtěte: (Na souši vládli dinosauři, v jurských mořích gigantičtí draví plazi a obří ryby).

Témata: ryba, otrava, chemie, řeka