V Rusku byl objeven u netopýrů nový virus velmi podobný koronaviru, jenž způsobil celosvětovou pandemii. Vakcinace na něj ale nefunguje

14. října 2022 09:32 / Mirka Malá
Ruští netopýři mají koronavirus, který je odolný vůči vakcinaci Depositphotos
Ruští netopýři jsou nositeli viru, který je velmi podobný koronaviru, jenž způsobil celosvětovou pandemii. A co je horší, podle vědců na něj nefunguje stávající vakcinace. A to by mohlo způsobit další velkou pandemii.

Proto vědci rovnou volají po vývoji vakcíny, která bude natolik univerzální, že bude fungovat na všechny koronaviry. Jinak je podle nich pravděpodobné, že ruská varianta brzy způsobí další velkou pandemii.

Co tedy ruský virus zač? Podobně jako je tomu u SARS-CoV-2, ruský virus objevený u tamních netopýrů, známý jako Khosta-2, je pokryt spike proteiny, které mohou infikovat lidské buňky úplně stejným způsobem.

Špatnou zprávou je, že ruský virus je rezistentní vůči monoklonálním protilátkám a vakcínám proti COVID-19. Jinými slovy, na ruský virus současná vakcinace zkrátka vůbec nefunguje. A nefungují na něho dokonce ani protilátky vyvinuté z omikronové varianty, přestože oba patogeny patří do stejné skupiny akutních respiračních koronavirů známých jako sarbekoviry.

Faktem je, že ruský koronavirus pochází z odlišné linie a postrádá například některé geny, které jsou typické pro SARS-CoV-2. A navíc je velice zákeřný. Při laboratorním zkoumání byl tento patogen netopýrů schopen použít receptory enzymu konvertujícího angiotenzin 2 (ACE2) na lidských jaterních buňkách k infikování tkáně v podstatě stejným způsobem jako SARS-CoV-2. Receptorové vazebné domény na jeho spike proteinech také vykazovaly úplnou rezistenci vůči monoklonálním protilátkám z vakcín proti COVID-19.

„Geneticky tyto podivné ruské viry vypadaly jako některé z jiných, které byly objeveny jinde po celém světě, ale protože nevypadaly jako SARS-CoV-2, nikdo si nemyslel, že jsou opravdu něčím nebezpečným,“ uvedl virolog Michael Letko z Washington State University. „Ale když jsme se na ně podívali detailněji, byli jsme opravdu zaskočeni zjištěním, že mohou infikovat lidské buňky. To trochu mění naše chápání těchto virů, odkud pocházejí a kterých oblastí se to týká.“
Khosta-2 byl nalezen v ruském národním parku Soči mezi netopýry druhu Vrápenec malý, což je druh vyskytující se také v Evropě a severní Africe. Kromě toho, že je tedy tento virus schopen infikovat člověka, je také velmi pravděpodobné, že pokud by se tímto virem infikoval hostitel s jiným druhem koronaviru, zkombinují se oba do zcela nové varianty.

Jinými slovy, to vůbec není dobrá zpráva. Vědci díky zkoumání tohoto ruského viru pochopili, že očividně alespoň některé z nich mohou infikovat lidské buňky prostřednictvím pro vědu neznámého receptoru. Vědci si dokonce začínají myslet, že jde u koronavirů o nějaký evoluční vývoj. Pokud by tedy v Soči od místních netopýrů virus infikoval člověka, pak by tu byla dozajista další pandemie, protože současné vakcíny na něj nezabírají.
Vědci proto reagují na tyto špatné zprávy rychle a už se snaží o vývoj univerzální vakcíny na všechny viry ze skupiny sarbekovirů. Zatím totiž byly ve většině případů vyvíjeny vakcíny pouze na konkrétní typy virů.

A co jsou obecně sarbekoviry? Jde o poddruh betakoronaviru, což je jeden ze čtyř druhů koronaviru. Jeho hlavními přenašeči jsou právě netopýři a také hlodavci. Betakoronavirus má svoje rody, které se skládají z různých virových linií. Patří mezi n například i Orthocoronavirinae, který způsobuje chřipková onemocnění. Nicméně, jak se ukázalo, mezi betakoronaviry s největším nebezpečím pro člověka jsou OC43 a HKU1, které způsobují nachlazení a pak SARS-CoV a SARS-CoV-2, které způsobují onemocnění COVID-19. A zapomenout nelze ani na MERS-CoV, který rovněž dokáže infikovat lidskou populaci.

Autorský článek, další zdroj: PLOS Pathogens