Nové analýzy dokazují, že stále víme velmi málo. Lidské ostatky jsou starší o miliony let

Objevy
05. července 2022 08:57 / Mirka Malá
Jeskyně Sterkfontein vydávají stále překvapivá tajemství Wikimedia Commons / Mike Peel
Jeskyním v Jižní Africe se říká Kolébka lidstva, protože tamní nálezy pozůstatku homininů napovídají, že se jedná o vůbec nejstarší řekněme "civilizaci". Jenomže nové nálezy vědce doslova šokovaly. Jsou totiž o miliony let starší, než by měly být.

Znamená to jediné. Totiž to, že to s tou evolucí asi bylo přinejmenším nějak jinak. Nově nalezené fosilie, které vědci díky nových technologiím opravdu velmi pečlivě datovali, jsou totiž staré 4 miliony let. A to je o miliony let dále, než jsme si dosud mysleli.

Aby vědci našli odpovědi, začali místo ostatků zkoumat samotnou skálu, kde byly hominini nalezeni. Jde o jeskyni Sterkfontein, která už vydala opravdu vzácné nálezy. A analyzováním především izotopů byla rázem k dispozici nová data. Hominini australopithecus tam žili skutečně téměř před 4 miliony let, přesněji v období 3,4 až 3,7 miliony let.

A to je skutečně téměř o dva miliony let jinde. Jinými slovy, hominini Australopithecus tam před téměř 4 miliony let začínali, zatímco hominini rodů paranthropus a především homo se tam objevili až před dvěma, maximálně 2,8 miliony let. A to je to, co mění pohled na evoluci, jak jsme se o ní dosud učili. "Na základě dříve navržených dat byly jihoafrické druhy australopithecus příliš mladé na to, aby byly jejich předky, takže se považuje za pravděpodobnější, že se homo a paranthropus vyvinuli ve východní Africe," uvedl ve studii autor studie Dominic Stratford z University of the Witwatersrand v Jižní Africe.

Tyto nové závěry znamenají jediné. A totiž to, že rody homo a paranthropus, které byly rovněž nalezeny v jeskyni Sterkfontein, se objevily nejméně milion let poté, co tam žil rod australopithecus. A to zásasdně mění pořadí událostí a jejich míst. Naši historii tedy bude nutné opravit.

Je možné, že Kolébka lidstva vydá za čas ještě další tajemství. Je to totiž velmi významná oblast paleoantropologických a archeologických lokalit v Jihoafrické republice. Přitom se nachází jen 50 kilometrů od Johannesburgu. Tamní návštěvnické centrum věnované lidské evoluci teď ale bude muset svoji expozici pravděpodobně přepracovat.

Dosud bylo v celé této oblasti, chráněné UNESCO, dosud učiněno více než 1000 nálezů vzorků homininů, a to dospělých jedinců i těch mladých různého věku. Ostatky zastupují nejméně čtyři druhy homininů, již zmiňovaný australopihecus africanus, paranthropus robustus, homo habilis a homo erectus. Většinu nálezů ale tvoří zlomky lebek a čelistí, byly ale vykopány i kosti končetin a trupu.

Jen pro představu, nejde rozhodně o nějakou obyčejnou jeskyni. Je to rozsáhlá oblast jeskynních komplexů, která čítá 15 hlavních jeskyní a velké množství menších. A stále jsou schopny vydávat nové a nové důkazy.

Autorský článek, další zdroj: PNAS