Tohle je náš nejbližší předek. Říká se mu dračí muž a je nejspíš nově objeveným druhem

Objevy
08. července 2021 13:03 / Mirka Malá
Náš předek žil v Asii a dokázal čelit drsným podmínkám Chuang Zhao (volný zdro fotoj)
Lebka starověkého člověka objevená v severovýchodní Číně patří k dříve neznámému lidskému druhu, který vědci nazvali Homo longi neboli "dračí muž“. Uvádějí to hned tři nové studie.

Analýza lebky odhalila, že dračí muž je nejbližším příbuzným druhem Homo sapiens, a to dokonce bližším než neandertálci, o nichž se dlouho myslelo, že jsou naším nejbližším příbuzným. "Byl jsem překvapen výslednou fylogenezí (analýza rodokmenu), která dračího muže spojuje spíše s H. sapiens, ale naše závěry jsou založeny na analýze velkého množství dat,“ říká Chris Stringer, vedoucí výzkumu v Centru pro výzkum lidské evoluce v Natural History Museum v Londýně.

Jak dračí muž vypadá

Jeho hlava je obrovská a obsahuje velký mozek a viditelně masivní hřeben obočí přes oči. Jeho obličej, nos a čelisti jsou velmi široké a oči velké. Nalezená lebka podle vědců patřila muži, který zemřel přibližně ve věku 50 let.

Analýza lebky odhalila typické archaické lidské rysy, ale také našla "mozaikovou kombinaci primitivních a odvozených znaků, která je odlišuje od všech ostatních dříve pojmenovaných druhů Homo,“ popisuje spoluřešitel studie Qiang Ji, profesor paleontologie univerzity Hebei GEO.

Výsledky naznačují, že lebka a několik dalších fosilií z Číny tvoří třetí linii lidí, kteří žili po boku neandertálců a H. sapiens. Rodokmen naznačil, že nově popsaný H. longi je více příbuzný H. sapiens než neandertálcům. Jinými slovy, H. longi s námi sdílel novějšího společného předka než neandertálci. Tím by se dračí muž stal vlastně sesterským druhem H. sapiens. A co je ještě více šokující, tento náš předek pravděpodobně žil před více než 1 milionem let, což je asi o 400 000 let dříve, než se dosud myslelo.

Vzhledem k nové časové ose je možné, že lidské druhy, včetně H. sapiens, interagovaly s H. longi. Stejně jako Homo sapiens tito lidé lovili savce a ptáky, sbírali ovoce a zeleninu a možná dokonce chytali ryby. Protože byl dračí muž velký vzrůstem a díky jeho lokalizaci v severovýchodní Číně si vědci myslí, že H. longi mohl přežít v drsném a chladném prostředí, což mu umožnilo migrovat přes Asii.

Je dračí muž Denisovan?

Někteří vědci, kteří se na zmiňovaných studiích nepodíleli, si myslí, že ano. Je možné, že lebka je denisovanská fosilie. Denisovanové jsou totiž známí také z Asie a časové období Denisovanů a této lebky dračího muže se překrývá, takže je docela možné, že dračí muž je Denisovan.

Aby se vědci zbytečně nedohadovali, bude zapotřebí 3D test lebky. Tato analýza umožňuje vědcům porovnat stovky znaků najednou a určuje, které znaky jsou nejdůležitější pro rozlišení nové skupiny.

Že je dračí muž Denisovan připouští i někteří autoři zmiňovaných studií. "Ale dokud nebudeme mít kompletní denisovanský genom s úplnou lebkou (nebo ještě lépe s kompletní kostrou), nemůžeme tuto otázku správně vyřešit,“ uzavírá Stringer. Dále čtěte: Impozantně velké vejce vyhynulého trpasličího emu bylo nalezeno v písečné duně.

Zdroj info: The Innovation.