Americká studie tvrdí, že škodlivé látky z opalovacích krémů pronikají lidem do krve

Opalovací krémy mohou uvolňovat do těla chemikálie
Další 1 fotografie v galerii
 Země a Příroda
10. května 2019 10:13 / Internet
Americký vládní úřad zveřejnil studii, ve které varuje před škodlivými účinky některých opalovacích krémů. Podle vědeckých a lékařských dat totiž škodlivé chemikálie z opalovacích krémů pronikají do lidské krve. Přesto vědci ve studii uvádí, že opalovací krémy mají na lidské zdraví převážně blahodárný vliv.

Americká vládní studie varuje před chemikáliemi, které se uvolňují z opalovacích krémů do krve. Přestože jsou tyto chemikálie zdraví škodlivé, celkový účinek opalovacích krémů na lidské zdraví je podle vědců velice příznivý.

Nejnovější výzkum FDA ukázal, že se v krvi po užití opalovacích krémů výrazně zvyšuje koncentrace čtyř chemických látek. Toto množství několikanásobně překročilo hranici, která je v USA povolena.

Přes toto znepokojivé zjištění však odborníci uvedli, že používání opalovacích krémů je nutnost a dopad těchto chemikálií je oproti opalování se bez krému zanedbatelný. Ultrafialové záření je totiž pro lidskou kůži extrémní zátěží a může vyvolávat nebezpečnou rakovinu kůže.

Velká většina opalovacích krémů používá k ochraně pokožky chemické sloučeniny známé jako oxybenzon, avonbenzon a oktokrylen. Všechny tyto látky mají jedno společné - dokáží efektivně pohlcovat ultrafialové záření.

Pokusy na zvířatech ale odhalily, že zejména oxybenzon může mít ve vyšších koncetracích neblahý vliv na zdraví lidí. Může totiž způsobovat narušení hormonálních cest, nebo se může dokonce dostávat do mateřského mléka i plodové vody.

Experti ale uvádějí, že se jednalo o testy v laboratorním prostředí a u lidí zatím nebyla tato skutečnost prokázána. Kdo se však chemických krémů bojí, může využívat minerální ekvivalenty, které sluneční záření nepohlcují, ale odrážejí. Dále čtěte: Španělský vědec chce spojit prase a člověka jakožto zdroj nových orgánů.