Mezinárodní tým vědců vysvětlil příčinu úmrtí mamutů. Lidský zásah byl nepatrný, vyhubilo je něco jiného

04. listopadu 2021 07:25 / Radek Chlup
Mamuti se klimatickým změnám nedokázali přizpůsobit  Pixabay
Mezinárodní tým vědců analyzoval v rámci rozsáhlé klimatické studie 535 vzorků permafrostu a jezerních sedimentů z celé Arktidy za posledních 5000 let. Chtěl tak vysvětlit dynamiku a příčinu vyhynutí mamutů.

„Vědci se o vyhynutí mamutů dohadovali sto let,” řekl profesor Eske Willerslev, výzkumník z Univerzity v Cambridgi.

„Byli obviňováni lidé, protože tato zvířata dokázala přežít i přes klimatické změny po miliony let, ale když se objevili lidé, nevydržela a my jsme byli obvineni z jejich lovu a následné smrti,” dodává.

Nyní tým pod jeho vedením prokázal, že mamuty opravdu vyhubila klimatická změna, kterou neuspíšil zásah lidí, ale ona sama.

Nebyli schopni se přizpůsobit

Nešlo pouze o ledové prostředí. Jakmile se oteplilo, převzaly kontrolu stromy a mokřadní rostliny, které nahradily travní porosty - tedy potravu mamutů.

Víme, že mamuti byli loveni, ale profesor upozorňuje na to, že v okolí bylo mnoho snáze ulovitelných zvířat než tvor o velikosti dvoupatrového autobusu.

Mamuti srstnatí a jejich předkové žili před 5 miliony let. V těchto prosperujících, chladných časech se dařilo také srstnatým nosorožcům a sobům.

I přesto vydrželi překvapivě dlouho

Poslední doba ledová skončila před 12 000 lety. Ledovce začaly tát a hustota mamutích stád začala prudce řídnout. Mamuti podle vědců začali vymírat velmi rychle, ale zároveň zjistili, že přežili mnohem déle v různých částech Arktidy, než předpokládali, dokonce až do epochy holocénu, v níž žijeme i nyní.

Studie potvrdila, že mamutům se snižovala genetická rozmanitost odpovídající počtu kusů v populaci, což jim kromě klimatu ztěžovalo přežití.

Následně se utvořila jezera, řeky a bažiny. Prostředí zcela nevhodné pro tato zvířata. Ekosystém již nebyl schopen udržet početná stáda obrovských mamutů. Viníkem nebyli lidé, ale změna vegetace. Psali jsme také: Vědci mají ambiciózní plán. Jedna biologická firma se chystá pomocí nových technologií vzkřísit vyhynulé mamuty