National Geographic odhalil tajemného kupce nejslavnější kostry T. rexe

Země a Příroda
30. března 2022 09:19 / Radek Chlup
Kostra Tyrannosaura rexe byla odkoupena v roce 2020 za 31,8 milionu dolarů Unsplash
V roce 2020 psala světová média o tom, že tajemný kupec v aukci odkoupil slavnou kostru Tyrannosaura rexe známou jako Stan, a to za neuvěřitelných 31,8 milionu dolarů. Kompletní a velice vzácný exemplář zmizel z očí veřejnosti i znepokojeným paleontologům. Časopis National Geographic však Stana vysledoval až do Abú Dhabí.

Paleontologové se obávali, že odkoupení slavné kostry tajemným kupcem povede ke zvýšení cen vzácných koster dinosaurů, zdražení vstupenek do menších muzeí a odepře vědcům ke Stanovi přístup, píše deník The Guardian

O rok a půl později byl kupec konečně odhalen. Časopis National Geographic zásilku o hmotnosti 5,6 tuny s pomocí amerických obchodních záznamů vysledoval až do hlavního města Spojených arabských emirátů Abú Dhabí.

National Geographic paleontology uklidnil, neboť tajemným kupcem nebyl soukromý sběratel. Stan, který byl objeven v roce 1992 v Jižní Dakotě a patří mezi nejpodrobněji prostudované dinosauří kostry, bude vystaven v přírodovědném muzeu na ostrově Saadiyyat v luxusní umělecké čtvrti.

„Pokud Stan dokáže inspirovat mladou generaci pro ochranu minulosti a snahu zachovat biologickou rozmanitost naší planety, tak tomu říkám šťastný konec,” okomentovala zjištění paleontoložka Lindsay Zannová. Paleontolog David Evans se zase domnívá, že přítomnost kostry v muzeu muže v zemi bohaté na fosilie probudit celkový zájem o dinosaury.

Projekt bude dokončen v roce 2025 a veřejnosti bude představovat některé z „největších divů přírodní historie, jaké kdy byly nalezeny”. Oznámila to tisková agentura oddělení kultury a cestovního ruchu v Abú Dhabí.

Dary přírody budeme chránit a sdílet

Představitelé muzea časopisu National Geographic sdělili, že budují výzkumné zařízení zaměřené na zoologii, paleontologii, mořskou biologii, vědy o Zemi a molekulární výzkum.

V komplexu také bude vystaven Murchisonův meteorit, kvůli svému vysokému obsahu organických látek zahrnujících základní stavební kameny bílkovin jeden z nejzkoumanějších vesmírných kamenů. Meteorit objevený v roce 1969 je pro astrobiologii nesmírně vzácný. Může nám něco prozradit o vzniku života.

„Historie přírody má v Abú Dhabí nový domov. Budeme vyprávět příběh našeho vesmíru prostřednictvím některých neuvěřitelných a známých exemplářů,” řekl v prohlášení předseda oddělení kultury a cestovního ruchu v Abú Dhabí Mohamed Khalifa al Mubarak. „Jsou to vzácné dary přírody a my jsme hrdí na to, že je můžeme chránit a sdílet se světem,” dodal.

Zdroj: The Guardian, National Geographic.