Mussaurusové žili celý život ve stádech rozřazených podle věkových kategorií

Objevy
28. října 2021 14:30 / Radek Chlup
Vajíčka se nacházela v hromadném hnízdišti  Pixabay
Paleontologové analyzovali nashromážděné fosilie z formace Laguna Colorada v argentinské Patagonii. Zkameněliny zahrnují 193 milionů let staré kosterní ostatky sauropodů Mussaurus patagonicus z rané Jury a vejce. Vědci zjistili, že tito dinosauři žili ve stádech tříděných podle věku.

Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) zkoumali kosterní pozůstatky zhruba 80 dinosaurů a více než 100 vajíček sauropodního býložravce Mussaurus patagonicus, přičemž zjistili, že většina těchto vajíček byla uspořádána do shluků po osmi až třiceti kusech.

Rentgenové zobrazení těchto shluků ukázalo vajíčka uspořádaná ve dvou až třech vrstvách v příkopech, což naznačuje společné hnízdiště.

Anaýza velikosti kosterních tkání pro určení věku dinosaurů určila shluk 11 mladých jedinců ve věku do jednoho roku, dva dospělé, kteří byli nalezeni společně, a devět zvířat starších než mláďata, ale mladších než dospělí.

Dinosauří školka

Věkově specifické shluky nalezené na jednom místě naznačují, že M. patagonicus žil ve stádech celý život a hlavně to, že tato stáda byla sladěna co se týče věkové kategorie.

Jak upozorňuje vedoucí studie a vědec Jahandar Ramezani z MIT, tito dinosauři netvořili malé rodinné podniky, ale velké komunity, něco jako školky. Dospělí jedinci vychovávali celé skupiny mláďat.

Datování sedimentu určilo stáří této skupiny do doby před 193 miliony let, což odpovídá ranému jurskému období.

Kromě toho se jedná o nejstarší důkaz o sociálním životě dinosaurů. Datuje se asi o 40 milionů let dříve než dřívější nálezy. Psali jsme také: Paleontologové objevili v Novém Mexiku rohatého dinosaura, který se podobal slavnému Triceratopsovi