Analýza lebky dávno vyhynulého rohatého krokodýla vědcům odhalila nové informace o vývoji těchto zvláštních plazů

01. května 2021 08:27 / Lukáš Bauer
Rohatý krokodýl obýval oblast na Madagaskaru M. Ellison
Podle nové studie, která se zabývala dvojicí lebek dávno vyhynulého druhu rohatého krokodýla uložených v Americkém muzeu přírodní historie, mohl tento tvor představovat zcela nový směr evoluce života. S novými důkazy o jeho evolučním zařazení přišli vědci na základě analýzy DNA.

Na základě podrobné analýzy DNA z dvojice lebek dávno vyhynulého druhu krokodýla vědci zjistili zcela zásadní poznatky o tomto zvláštním prehistorickém druhu, jehož posledním útočištěm byl Madagaskar. Tato nová vědecká studie naznačuje, že takzvaný rohatý krokodýl byl ve stejné evoluční linii, jako jsou novodobé druhy těchto nelítostných predátorů.

Díky DNA analýze vědci zjistili, že rohatý krokodýl byl evolučně velice úzce spjatý s novodobými druhy, pouze však do doby, než se jejich evoluční linie zhruba před 25 miliony lety oddělily. Studie tak naznačuje, že tento předchůdce moderních krokodýlů pravděpodobně pocházel z Afriky.

Zvláštní druh krokodýla

Robustní rohatí krokodýli, pojmenovaní podle neobvyklých kostních výčnělků jejich lebky, jsou dnes známí pod názvem Voay robustus. Spolu s ostatními menšími druhy krokodýlů se potulovali po pevnině Madagaskaru. Na rozdíl od krokodýla nilského, který dodnes brázdí největší africkou řeku, jeho větší bratranec Voay robustus vyhynul krátce poté, co na Madagaskar dorazili lidé před asi 9 000 lety.

Rohatí krokodýli se krátce po objevení lebek stali předmětem intenzivního studia a debat mezi paleontology. Po 150 letech zkoumání se však vědci stále nedokázali dohodnout, kde je v takzvaném stromu života místo pro tento druh. Zpočátku byli rohatí krokodýli popisováni jako nový druh „pravého krokodýla“ vedle krokodýla nilského. Poté se však přikláněli spíše k teorii, že byl předchůdcem menších druhů.

DNA jako důkaz

Díky lebkám rohatých krokodýlů, které byly objeveny během expedice v jihozápadní části Madagaskaru v letech 1927 až 1930, vědci nyní mohli podrobně zkoumat jejich mitochondriální DNA, která se přenáší z matky na potomka a má tendenci zůstat po generace stejná. To z ní činí užitečný nástroj pro sledování evoluce prostřednictvím předků. Tato analýza naznačuje, že rohatí krokodýli představují sesterskou linii s těmi pravými. Dále čtěte: Nejmenší známý dinosaurus byl až překvapivě malý.