NASA chce na Měsíci postavit obrovský rádiový dalekohled

Vesmír
18. dubna 2020 09:14 / Mirka Malá
V tomto měsíčním kráteru bude stát obrovský radioteleskop NASA
NASA financovala výzkum ambiciózního lunárního projektu. Návrh na vybudování rádiového dalekohledu uvnitř měsíčního kráteru na vzdálené straně Měsíce je už komplet hotový.

Podle tohoto návrhu by se dalekohled stal největším radioteleskopem s plnou aperturou ve Sluneční soustavě. Umístěn by byl do známého kráteru na Měsíci. Navíc by práci dalekohledu nerušila sama Země.

Největší dalekohled by z Měsíce viděl mnohem víc

Nový plán na ultralehký lunární radioteleskop s vlnovou délkou by mohl revolučně změnit způsob, jakým se díváme do vesmíru a hledáme život za naší Sluneční soustavou.

Jedak bylo by možné zachytit obrazy vesmíru při frekvencích nižších než 30 MHz a při vlnových délkách větších než 10 metrů, což znamená, že by se nám otevřelo více vesmíru. Ionosféra totiž blokuje tyto vlnové délky z pozemských radioteleskopů. A jednak jakékoli rádiové rušení zde na Zemi bude blokováno Měsícem, takže nebude existovat žádný rušivý hluk ze satelitů obíhajících kolem Země, ionosféry nebo dokonce Slunce, jak se tomu děje během lunární noci.

Dalekohled na Měsíci postaví roboti

NASA má už dokonce stavební plány. A z nich je jasné, že k výstavbě obrovského měsíčního dalekohledu nebude třeba žádných kosmonautů. Dalekohled by totiž postavila jednotka měsíčních roverů.

Technicky je vzdálená strana Měsíce už využívána pro radioastronomii. Čínská mise Chang'e-4 už provádí radioastronomii pomocí nizozemsko-čínského nízkofrekvenčního průzkumníka, který je namontován na čínském komunikačním satelitu Queqiao na oběžné dráze kolem vzdálené strany Měsíce.

Návrh NASA by byl ale zcela revoluční a v budoucnu by mohl přinést převratné objevy. Takový radioteleskop by totiž umožnil pozorování raného vesmíru v pásmu 10 – 50 m vlnových délek (tj. frekvenční pásmo 6 – 30 MHz), které dosud nebylo lidmi kvůli limitujícím možnostem ze Země vůbec prozkoumány. Dále čtěte: Vědci objevili něco zvláštního. Uranu uniká plyn.