Vědci objevili extrémně vzácné materiály uvnitř meteoritu. Mohou na Zemi přinést i zcela neznámé látky

29. března 2020 09:13 / Lukáš Bauer
Vědci poprvé v meteoritu našli supravodivé látky Internet
Poprvé v historii byly objeveny přirozeně se vyskytující supravodivé materiály v mimozemských objektech. Vědci totiž ve dvou meteoritech, jež dopadly před mnoha lety na Zemi, objevili supravodivé látky. Tento objev je důkazem, že meteority mohou na Zemi přinášet nové a dosud neznámé druhy materiálů.

Vědci vůbec poprvé v historii objevili supravodivé materiály uvnitř meteoritu. Přítomnost těchto materiálů v jejich přírodní podobě prokázala analýza dvou meteoritů, které dopadly na Zemi.

To dokazuje, že meteority nejsou jen pouhým kusem vesmírné skály, ale mohou na Zemi přinášet dosud neznámé látky vyskytující se v jiných částech vesmíru. Nedávné výzkumy odhalily, že meteority mohou obsahovat mimozemské proteiny, minerály a také horniny starší než samotná Sluneční soustava. Dosud však nikdy v meteoritu nebyl objeven žádný supravodivý materiál.

Supravodivost je soubor fyzikálních vlastností, které zajišťují „dokonalou“ elektrickou vodivost v materiálu, což znamená že zmizí veškerý elektrický odpor uvnitř materiálu. Tyto vlastnosti jsou však u pozemských materiálů velice vzácné bez toho, aby byly nějak upraveny.

V extrémním prostředí vesmíru však vznikají materiály, které na zemi neexistují. Jsou často dílem obřích tlaků a teplot, které vznikají během různých vesmírných událostí a explozí. Vědci se proto již delší dobu domnívají, že supravodivé materiály mohou meteority obsahovat, nikdy se to však nepodařilo prokázat.

Američtí vědci supravodivé materiály objevili ve fragmentech 15 různých meteoritů pomocí takzvané mikrovlnné spektroskopie modulované magnetickým polem, jejíž pomocí jsou výzkumníci schopni detekovat stopy supravodivosti uvnitř vzorků.

Ve dvou meteoritech se jim podařilo stopy supravodivých materiálů objevit. Prvním byl železný meteorit zvaný Mundrabilla, který byl objeven v Austrálii v roce 1911, a druhým tělesem je vzácný ureilitový meteorit zvaný GRA 95205, který byl objeven v Antarktidě v roce 1995.

Skutečnost, že zrnka  supravodivých materiálů byla objevena ve dvou odlišných meteoritech, značí, že ve vesmíru nemusí být zdaleka tak vzácné jako na Zemi. Dále čtěte: (Vědci identifikovali první protein pocházející z vesmíru).