Vědci zveřejnili novou studii: Koncem století světové oceány změní svou barvu

Koncem století mohou mít oceány jinou barvu než dosud
Další 3 fotografie v galerii
 Země a Příroda
11. února 2019 10:48 / Shutterstock
Tým vědců z amerického institutu MIT (Massachusetts Institute of Technology) zveřejnil studii založenou na globální analýze oceánů. Touto analýzou měli vědci zjistit, jaký vliv může mít v krátkodobém horizontu na oceány globální oteplování a přinesli znepokojivá zjištění.

V rámci výzkmu, jehož cílem bylo zjistit, jak se změní tvář oceánů do konce století vlivem globálního oteplování, tým amerických vědců přichází se znepokojivým závěrem.

V minulém týdnu experti z institutu MIT (Massachusetts Institute of Technology) totiž zveřejnili studii, ze které vyplývá, že již na konci tohoto století mohou oceány nejen změnit svou barvu, ale také zaniknout některé významné ekosystémy.

Studie například předpokládá, že vody oceány získají nazelenalou barvu díky zvýšení množství mikroorganismů, takzvaného fytoplanktonu. Podle koncentrace fytoplanktonu totiž oceán získává nazelenalou barvu. Ve vodách s nižší přítomností mikroorganismů naopak převládá modrá barva, protože molekuly vody rozptýlí veškeré světelné spektrum, kromě modrého.

Globálního model, který vědci vytvořili, předpovídá nárůst fytoplanktonu a jeho možné možnosti interakce s řasami. Tento jev může způsobit, že do konce 21. století polovina veškeré vody světového oceánu změní barvu.

Naopak v subtropických oblastech se podle vědců množství fytoplanktonu sníží a vody zde budou mít sytější modrou barvu. Tato skutečnost je pro vědce alarmující, protože zejména řasy vypouštějí během růstu toxiny, které mohou ohrozit mořské ekosystémy. Dále čtěte: (Nadějný projekt na záchranu oceánu má vážný problém).