Meteorit, který dopadl do oblasti Michiganu, obsahuje mimozemské organické sloučeniny

Země a Příroda
31. října 2020 13:18 / Mirka Malá
Malý kousek meteoritu obsahuje život Heck et al., Field Museum
Meteorit, který přistál na zamrzlém jezeře v roce 2018, obsahuje tisíce organických sloučenin, které vznikly před miliardami let. Mohou navíc obsahovat vodítka o původu života na Zemi.

Meteorit vstoupil do zemské atmosféry 16. ledna 2018 po velmi dlouhé cestě mrazivým vakuem vesmíru, kdy rozsvítil oblohu nad kanadským Ontariem a středozápadem USA. Radar počasí sledoval sestup a rozpad vesmírné horniny a pomohl lovcům meteoritů rychle najít jeho úlomky na jezeře Strawberry Lake v Michiganu.

Meteorit obsahuje přes 2 tisíce molekul

Mezinárodní tým vědců poté zkoumal kousek meteoritu o velikosti vlašského ořechu. Jejich analýza odhalila více než 2 000 organických molekul datovaných do doby, kdy byla naše Sluneční soustava mladá. Podobné sloučeniny mohly podle autorů studie zažehnout vznik mikrobiálního života na naší planetě.

"Když vesmírné horniny vstupují do atmosféry rychlostí několika kilometrů za sekundu, vzduch kolem nich se ionizuje. Extrémní teplo roztaví až 90 % meteoritu a hornina, která přežije průchod atmosférou, se zapouzdří do 1 milimetru silné fúzní kůry z roztaveného skla," uvedl vedoucí studie Philipp Heck. Takže fragment, který byl nalezen v Michiganu zapouzdřený uvnitř skelné kůry, je nedotčeným záznamem geochemie horniny ve vesmíru.

Beze změny

Zkoumáním vědci zjistili, že mateřský asteroid vznikl asi před 4,5 miliardami let. V té době podstoupil proces zvaný termální metamorfóza, protože byl vystaven teplotám až 700 stupňů Celsia. Poté se složení asteroidů za poslední 3 miliardy let nezměnilo. Podle analýzy se díky vesmírným paprskům asi před 12 miliony lety odlomila část horniny, jejíž kousíček nakonec dopadl v Michiganu.

Protože meteorit po svém vzniku prodělal jen málo změn, byl klasifikován jako H4. Písmeno H označuje, že jde o meteorit s vysokým obsahem železa, zatímco číslice 4 označuje meteority, které prošly termální metamorfózou a nedošlo u nich téměř k žádné změně původního složení. Pouze asi 4 % meteoritů, které v posledních desetiletích dopadají na Zemi, spadají do této kategorie H4.

"Když se díváme na tyto meteority, díváme se na něco, co je blízké hmotě, která existovala v době, kdy se formovala historie Sluneční soustavy," řekla spoluautorka Jennika Greer.

Vědci uvedli, že meteorit obsahoval 2 600 organických sloučenin nebo sloučenin obsahujících uhlík. "Protože meteorit se miliardy let neměnil, jsou tyto sloučeniny pravděpodobně podobné těm, které spadly na mladou Zemi. Některé z nich mohly započít život," řekl Heck.

Transformace mimozemských organických sloučenin na první mikrobiální život na Zemi je stále zahalena tajemstvím, ale důkazy naznačují, že organické látky jsou v meteoritech běžné. A dokonce i v termálně metamorfovaných meteoritech jako byl ten, který dopadl v Michiganu. Meteority navíc na mladou Zemi dopadaly v mnohem větším rozsahu než dnes. Ttakže jsme si docela jistí, že vklad meteoritů do organického inventáře na Zemi byl důležitý pro vznik života," řekl Heck. Dále čtěte: Vědci vypátrali dlouho ztracenou tektonickou desku. Ukrývá se pod Pacifikem.