Nevyřešené otázky objasnil nový výzkum. Vědci už vědí, proč vesmírem plují mrtvé galaxie

Vesmír
15. září 2021 06:59 / Mirka Malá
Mrtvé galaxie jsou tvořeny převážně temnou hmotou Depositphotos (ilustrační foto)
Ultra difúzní galaxie (UDG) jsou pro astronomy záhadou. Jsou to menší galaxie, pokud jde o počet hvězd, ale stále jsou rozloženy na velké vzdálenosti, takže jsou slabé a těžko rozpoznatelné. Není jasné, jak vznikají.

Nedávno publikovaný výzkum je schopen zodpovědět několik nevyřešených otázek o ultra difúzních galaxiích, zejména o těch, které nevytvářejí žádné nové hvězdy. Jejich nedostatek svítivosti je způsoben nedostatkem plynu vytvářejícího hvězdy, což má za následek, že tyto galaxie jsou zásobníky velmi starých hvězdných populací.

Mrtvé galaxie byly součástí většího systému

Pozorování a modelování odhalily, že UDG byly součástí většího systému, než se izolovaly a sdílely s tímto původním systémem některé vlastnosti. "To, co jsme zjistili, je v rozporu s teoriemi o vzniku galaxií, protože mrtví trpaslíci musí být ve shlucích nebo skupinových prostředích, aby se zbavili plynu a přestali tvořit hvězdy,“ říká astronomka Laura Sales z Kalifornské univerzity. "Ale mrtvé UDG, které jsme detekovali, jsou izolované. Byli jsme schopni identifikovat několik z těchto UDG a sledovat jejich vývoj zpětně v čase."

Vědci také zjistili, že počet mrtvých UDG v ultra difúzní populaci galaxií by mohl být až 25 procent, což je mnohem vyšší počet, než se na základě pozorování předpokládalo. To by mohlo znamenat, že existuje spousta takových galaxií, které ještě musí být detekovány našimi dalekohledy.

UDG jsou trpasličí galaxie

UDG jsou jako trpasličí galaxie, pokud jde o počet hvězd, a obsahují jen zlomek hvězd oproti naší Mléčné dráze, přesto se s ní mohou rovnat co do velikosti. Akorát hvězdy v nich nejsou tak blízko u sebe. Tam, kde kdysi mohly mít stejnou koncentraci temné hmoty, se hmota v určitém okamžiku zmenšila a roztáhla, aby pokryla mnohem větší oblast, možná postiženou interakcemi s jejím hostitelem. Některé UDG obsahují téměř výhradně pouze temnou hmotu, byť mohou být velké jako Mléčná dráha, jak už bylo řečeno.

Lepší pohled na charakteristiky temné hmoty může pomoci odhalit příčinu těchto změn. To je další cíl vědců. Použijí Keckův teleskop na Havaji k analýze obsahu temné hmoty v UDG v kupě galaxií v Panně, která je nám nejblíže. "Doufáme, že naše výsledky inspirují nové strategie pro průzkum vesmíru s nízkou svítivostí, což by umožnilo úplné sčítání této populace trpasličích galaxií,“ uzavírá Sales. Dále čtěte: NASA konečně vypustí do vesmíru teleskop Jamese Webba. Dalekohled je plný nových technologií.

Zdroj: Nature Astronomy.