Bouřlivý povrch Venuše je plný sopek. Aktivních jich mohou být tisíce

Vesmír
14. dubna 2020 07:58 / Lukáš Bauer
Venuše je možná doslova protkána sopkami Internet
Když vědci zkoumali detailně povrch Venuše, objevili nejméně 1600 sopečných útvarů. Podle některých dat jich ale mohou být až desetitisíce, přičemž aktivních jich může být okolo deseti procent. Přítomnost aktivních sopek na Venuši naznačovala už předchozí průzkumy, nikdy se ji však nepodařilo prokázat.

Planetu Venuši zkoumala mimo jiné také evropská sonda Venus Express v letech 2006 až 2015. Na jejím povrchu vědci dokázali identifikovat nejméně 1600 sopečných útvarů, přičemž mnoho z nich může být stále aktivních. Tuto domněnku se ale vědcům dosud nepodařilo přímo dokázat.

U Venuše je totiž největší překážkou v pozorování její velice hustá atmosféra, která zcela znemožňuje pozorovat její povrch. Vědci však nedávno objevili způsob, jak přítomnost sopek na Venuši lze dokázat. V datech sondy Venus Express totiž objevili záznamy o teplotě z vrcholu známého jako Idunn Mons, které vykazovaly mnohem vyšší teploty než v jeho okolí.

Toto měření je podle vědců nepřímým důkazem toho, že se minimálně v případě Idunn Mons jedná o aktivní sopku. Z dalších měření pak zjistili, že některé lávové proudy na Venuši jsou mladší než 2,5 milionu let a vznikly tedy teprve nedávno. Tato zjištění znovu podpořila myšlenku, že na povrchu Venuše dochází k aktivní sopečné činnosti.

Přelomový však byl test olivínu, který se na Zemi běžně vyskytuje v okolí sopek. Tento minerál vědci v laboratorních podmínkách zahřívali na stovky stupňů Celsia a zjistili, že jakmile olivín přesáhne teplotu 900 stupňů Celsia, začnou se jeho vlastnosti velice rychle měnit.

Stopy olivínu byly totiž na povrchu Venuše identifikovány a jelikož je vědcům dobře známo, že tento minerál vydrží maximálně několik let, jeho přítomnost je tedy pravděpodobně dalším důkazem o vulkanické činnosti na Venuši. Vědci nyní chtějí k planetě vyslat další sondy, které budou zkoumat planetu z oběžné dráhy a možná s pomocí dronů nebo vzducholodí ve vysokých výškách atmosféry. Dále čtěte: (Vědci zaznamenali něco podivného v okolí sopky na Islandu. Pokud bouchne, bude to pro Evropu katastrofa).