Hubbleův vesmírný teleskop objevil galaktickou dopravní zácpu

Vesmír
10. března 2020 12:45 / Mirka Malá
Ve vzdálených galaxiích je velmi živo NASA
Hubbleův vesmírný teleskop zaznamenal galaktickou dopravní zácpu, vzdálenou více než 60 milionů světelných let.

Zakřivená spirální galaxie NGC 3887 se nachází v jižním souhvězdí Kráteru. Galaxii objevil v roce 1785 astronom William Herschel.

Světelný rok, který měří vzdálenost ve vesmíru, se rovná asi 6 bilionům mil, takže tato galaxie je opravdu velmi daleko.

Spirální ramena připomínají dálnice

Samotná existence spirálních ramen byla pro astronomy po dlouhou dobu problémem. Ramena vycházejí z rotujícího jádra, a proto by fakticky měla zanikat, až by nakonec měla zmizet úplně, a to po kosmologicky krátkém čase. Astronomové tomu přišli na kloub teprve v 60. letech minulého století. Spirálová ramena jsou ve skutečnosti oblasti větší hustoty na disku galaxie, s dynamikou podobnou dynamice dopravní zácpy.

A právě jako dopravní zácpa na husté dálniční síti vypadá fotografie pořízená Hubbleovým teleskopem. Jde o krásný, ale také velmi důležitý snímek. U některých galaxií totiž nemusí být spirální struktura na první pohled vůbec zřetelná.

Spirální ramena se pohybují pomaleji než hvězdy, které na své pouti kolem centra galaxie spirální ramena jakoby dohánějí.

Hubbleův teleskop, společný projekt NASA a Evropské kosmické agentury, pořídil od začátku svého fungování, tedy od roku 1990, už řadu krásných a důležitých snímků.

V roce 2012 NASA zveřejnila snímek dvojitého jádra v galaxii Andromeda, který byl zachycen Hubbleovým vesmírným teleskopem. Další snímek, zveřejněný v roce 2014, zase ukázal dvojité jádro ve spirálové galaxii Messier 83. Dále čtěte: Vědci z NASA objevili skutečnou pokladnici informací o seismické aktivitě Marsu.