Vědci z NASA objevili skutečnou pokladnici informací o seismické aktitě Marsu

Vesmír
09. března 2020 06:39 / Mirka Malá
Modul Insight na Marsu zaznamenal mnoho zemětřesení Pinterest
Za posledních 10 měsíců udělal modul NASA Insight na povrchu i pod povrchem Marsu opravdu hodně práce. Nyní už vědci mají výsledky a objevili skutečnou pokladnici informací o seismicky aktivní planetě.

Insight v roce 2018 přistál do zaprášeného kráteru Elysium Planitia, a od té doby se snažil prozkoumat planetu, která se pro lidstvo stala novou metou.

V dubnu 2019 nahrál modul Insight první marsovské zemětřesení a předal data zpět nadšeným vědcům na Zemi. Během prvních 10 měsíců provozu zaznamenal Insight celkem 174 seismických událostí. Většina otřesů byla mělká, některé ovšem byly hluboké a všechny se pohybovaly v rozsahu 3 až 4 stupňů Richterovy škály.

Vědci se domnívají, že Mars je seismicky aktivní, aby se ochladil. Mars totiž nemá aktivní síť tektonických desek jako Země. Jakmile se jednou zahřátá planeta ochladila, její křehké vnější vrstvy se začaly zmenšovat, což způsobilo, že se povrch rozpadl.

Oblast Cerberus Fossae, která je sítí různých úlomků na povrchu Marsu východně od kráteru Elysium Planitia, zaznamenala zvláště vysoký počet otřesů. Zástupce vědců, kteří data zkoumají, uvedl, že otřesy mohou být také výsledkem chladicí magmatické komory, která může způsobit rozpad skal kolem ní.

Marťanský magnetismus

Další užitečný nástroj modulu Insight je magnetometr, který zaznamenal zajímavá pozorování na povrchu planety. Všechno, co víme o magnetismu na Marsu, pochází dosud ze satelitů obíhajících kolem planety.

Z pozorování magnetometru vyplynulo, že magnetické pole Marsu může být až 10krát silnější, než vědci předpokládali. Existují také důkazy, že horniny hluboko pod povrchem si zachovaly některé ze svých magnetických vlastností.

Mars totiž kdysi měl ochranný magnetický štít jako Země. Asi před 3,5 miliardami let tekuté kovové jádro planety pohánělo robustní ochranný magnetický štít, vysvětlili vědci.

Díky vlastnímu štítu naší planety jsme chráněni před škodlivým zářením a slunečními erupcemi. Inženýři a vědci proto hledají způsob, jak ochránit astronauty během budoucích misí na Mars.

Insight také zachytil obrázky lesknoucích se nočních mraků a sledoval tisíce vírů prachu známých jako tlakové víry pohybujících se kolem povrchu planety. Vědci se nyní pokouší všechna data z modulu vyhodnotit a lépe pochopit samotnou planetu, a to i interakci atmosféry s povrchem Marsu. Dále čtěte: Vesmír by mohl mít více dimenzí než čtyři, na které jsme zvyklí.