Je káva prospěšná, nebo spíše škodí? Je to složitější, každý zdravý vliv na organismus je vyvažován nezdravým

17. prosince 2021 12:56 / Radek Chlup
Káva je nejkonzumovanější nápoj na světě, přesto se vědci nemohou na jeho škodlivosti shodnout Pixabay
Je káva zdraví prospěšná, nebo mu naopak škodí? Jako kdyby se na výsledcích vědci nemohli dohodnout. Podle nové studie je vztah kávy a zdraví velice komplexní a odpověď leží někde uprostřed.

„Káva je nejkonzumovanějším nápojem na světě, ale její účinky na zdraví zůstávají nejisté,” řekl profesor Gregory Marcus z Kalifornské univerzity v San Franciscu. Podle něj dosud byly výzkumy účinků kávy „náchylné ke zmatení”, protože sledovaly dlouhodobé účinky méně relevantní pro okamžité důsledky.

Profesor vybral se svým týmem 100 dospělých dobrovolníků, kteří museli nosit zařízení pro sledování srdečního rytmu, fyzické aktivity a spánku. Vědci také sledovali hladiny cukru v krvi. Tohle všechno po dobu 14 dnů.

Rovněž byla získána DNA ze slin, aby bylo možné určit genetické varianty ovlivňující metabolismus kofeinu. Pokud si účastník šel udělat kávu, zmáčkl tlačítko na monitoru nositelného zařízení. Vědci také trasovali cesty do kaváren.

Odpověď není jednoduchá

Tým zjistil, že to s kávou není černobílé. Její konzumace byla spojena s předčasnou komorovou kontrakcí o 54 procent. Tento stav znamená abnormální srdeční tep vycházející z dolních srdečních komor.

Na druhou stranu byla spojena vyšší konzumace kávy s úbytkem abnormálně rychlého srdečního rytmu vycházejícího z horních srdečních komor.

Konzumace kávy byla spojena s vyšší fyzickou aktivitou a horším spánkem. Fyzická aktivita snižuje riziko cukrovky a vznik několika typů rakoviny. Bylo prokázáno, že navíc souvisí s delší životností. Horší spánek zase zvyšuje rizika nepříznivých psychiatrických, neurologických a kardiovaskulárních výsledků.

Čím pomaleji jedinec metabolizoval kofein, tím horší měl spánek, zjistili experti na základě DNA. Osoby s rychlejším metabolismem kofeinu zase vykazovaly větší míru abnormálního srdečního tepu.

Výzkumníci věří, že je jejich studie přesnější. Účastníci totiž byli náhodně rozděleni do dvou skupin - na ty, co pili kávu, a na ty, co nikoliv. „Lze tak lépe odvodit výsledek,” potvrdil profesor Marcus. Psali jsme také: Kofein může vašemu psovi vážně ublížit, pozor i na čokoládu

Zdroj: American Heart Association’s Scientific Sessions 2021.