Před miliony let jsme měli ocasy, zmizely díky genové mutaci. Otázkou zůstává, proč se tak stalo

Věda a Výzkum
29. října 2021 17:10 / Mirka Malá
Genová mutace způsobila, že nám z ocasu zbyla jen kostrč. Některým lidem rostou dodnes a musejí být chirurgicky odstraněny. Shutterstock
Před miliony let měli naši předkové ocasy. Tak proč je už dávno nemáme? Protože díky evoluci jsme ztratili schopnost a potřebu je mít. Ale především za to může genetická mutace.

V nové studii vědci z New Yorku tvrdí, že mutace proběhla přidáním krátkého segmentu DNA známého jako Alu prvek a je důvodem, proč lidé a lidoopi nemají ocasy, zatímco opice ano. Otázka, proč lidem chybí ocasy, trápí Bo Xia z NYU Grossman School of Medicine už řadu let.

Genetická mutace nás zbavila ocasů

Po srovnání lidoopů a opic provedl Xia vzrušující objev. Mutace v genu TBXT byla u lidí a lidoopů evidentní, ale u opic nebyla pozorována. Aby svou teorii otestoval a potvrdil, že tento gen je genetickým mechanismem zodpovědným za ztrátu ocasu u lidí, Xia a jeho tým geneticky modifikovali myší embrya, aby zjistili, co se stane.

A zjistili, že přidání genu TBXT vedlo k tomu, že některé myši neměly ocasy, zatímco u jiných se vyvinuly krátké, podsadité ocasy. To vedlo Xia a jeho kolegy k hypotéze, že před 20 miliony let náhodná genová mutace u opice způsobila, že se u nich vyvinul buď zkrácený ocas nebo vůbec žádný ocas. Tato opice pak předala vlastnost svým potomkům a mutace si nadále rychle razila cestu několika rodokmeny, dokud se nedostala až k nám.

Otázkou zůstává, proč se tak stalo

I přes tento přelomový objev tu ale zůstává nezodpovězená otázka. Proč byla ztráta ocasu pro naše předky tak prospěšná, že stála za genetickou mutaci? Překážely ocasy v něčem? Z jakého důvodu se staly nadbytečnými, když jimi většina živočišných druhů na této planetě stále disponuje?

Navíc ztrátou ocasu došlo ke zvýšenému riziku vzniku defektů neurální trubice (NTD), které mohou nepříznivě ovlivnit mozek a páteř. Rozvoj NTD je během těhotenství stále problémem, a proto je všem ženám v reprodukčním věku doporučováno doplňovat 400 mikrogramů kyseliny listové každý den, aby se zabránilo případným vadám plodu.

Takže tedy sice ještě nevíme, jaké byly výhody ztráty ocasu, ale další výzkum doufejme jednoho dne dokáže tuto záhadu rozluštit, Vždyť ještě před několika dny jsme ani nevěděli, že jsme kdy nějaký ocas měli. Dále čtěte: Jak moc jsou lidé radioaktivní? Vědci znají šokující odpověď.

Zdroj: Popular Mechanics.