Placebo efekt je úžasná iluze a zároveň jedna z největších záhad vědy

Věda a Výzkum
25. září 2021 18:00 / Mirka Malá
O placebo pilulkách se mluví už od 18. století Pixabay
Placebo je jednou z největších záhad vědy. Je to vlastně lék, který lékem není. Takže jde v podstatě o takovou medicínskou iluzi, která ale někdy funguje.

Nicméně, přestože tzv. placebo efekt občas přináší skutečné výsledky, neznamená to, že bychom měli přeceňovat jeho moc. V nové studii vědci z University of Sydney tvrdí, že nedávné návrhy, že by placebo mohlo hrát roli v klinické péči, jsou neopodstatněné a jsou založeny na chybných důkazech.

Placebo se používá už od 18. století

Pozorování účinku placeba lze vysledovat až do 18. století a pověst placeba od té doby stále roste. S myšlenkou, že fingovaná léčba, kterou pacient užívá vlastně nevědomky,  může někdy přinést terapeutické účinky podobné reálné léčbě, se tedy pracuje už dlouho.

Vědci to ale nyní vyvracejí a tvrdí, že podle jejich důkazů má placebo obvykle jen velmi skromné ​​efekty, a to dokonce jen v malém množství případů.

V nedávné době řada odborníků navrhla, že by stálo za to prozkoumat placebo jako náhradu za použití v lékařské péči o pacienty, respektive, že by bylo možné využít efekt placeba ke klinickým výsledkům.

V nové studii ale vědci poukazují na to, že řada experimentů zkoumajících placebo efekt byla provedena na velmi malém počtu pacientů, nebo došlo k chybným závěrům. Přesto to ale neznamená, že samotný placebo efekt není pozorovatelným jevem.

Věda se přesto staví na stranu léků

Největším problémem placeba je fakt, že skutečně chybí pevná data, která by dokázala obhájit aplikaci placeba. Vědci tak tvrdí, že placebo proto rozhodně nemá místo pro pacienty v klinické péči.

"Při tajném podání poskytne placebo malý účinek, ale skutečná léčba obvykle poskytne pacientovi mnohem lepší výsledky. Proto je lepší léčit pacienty léčbou založenou na důkazech,“ tvrdí vědci. Dále čtěte: Vědci mají ambiciózní plán. Jedna biologická firma se chystá pomocí nových technologií vzkřísit vyhynulé mamuty.

Zdroj: The Medical Journal of Australia.