Gigantického prehistorického žraloka vyhubil nejspíše výbuch hvězdy

Vyhubení megalodonů má na svědomí výbuch supernovy
Další 2 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
24. června 2020 07:31 / Pixabay
Naše planeta procházela v období třetihor dramatickým obdobím. Svět se ochlazoval, v jiných částech zase vysychal a zemské póly byly pokryty ledovým příkrovem. V souvislosti s těmito změnami také vzrostla hladina světových oceánů. Tyto dramatické změny klimatu se dlouhá léta považovaly za příčinu vyhynutí mnoha mořských tvorů.

Vědci nedávno zveřejnili studii, která vyvrací předchozí teorie o vyhynutí mnoha mořských tvorů v období třetihor. Mezi tyto prehistorické tvory patřil také největší žralok, který kdy brázdil vody světového oceánu, takzvaný megalodon. Tento gigantický predátor měřil až 20 metrů na délku a vážil několik tun.

Prudký pokles rozmanitosti druhů v oceánech by dnes jistě ovlivnil také populaci velryb a dalších mořských savců, které jsou součástí potravy žraloků. V období třetihor byla ale populace megalodona natolik obrovská, že jeho vyhynutí musela způsobit mnohem intenzivnější událost.

Vzdálená hvězda ovlivnila život na Zemi

Nedávno zveřejněná studie předkládá velice přesvědčivé důkazy o tom, jaká událost vyhynutí největšího mořského dravce všech dob skutečně způsobila. Podle vědeckého týmu v čele s Adrianem Melottem, profesorem emeritní fyziky a astronomie na univerzitě v Kansasu, totiž vyhynutí megalodona způsobil výbuch supernovy.

Hlavním důkazem, o který se vědci opírají, jsou vzorky sedimentů, které odebrali z mořského dna. Tyto vzorky obsahují nezvyklé množství radioaktivních částic v období, kdy se předpokládá, že megalodon vyhynul. Tato skutečnost opravdu naznačuje, že vyhynutí mnoha mořských druhů mohla způsobit vybuchující hvězda.

Žraloky zabily radioaktivní částice

Když totiž hvězda vyčerpá většinu paliva pro svou jadernou fúzi, zahájí se nevratný proces, na jehož konci je obrovský termonukleární výbuch, který vrhne zbylý materiál do vesmíru. Pokud se tato událost stala v blízkosti Země, mohly vysokoenergetické paprsky proniknout atmosférou a proniknout dokonce hluboko do vod oceánu.

Množství radioaktivních částic ve vysokých dávkách mohou způsobovat mutace a rakovinu v živých buňkách. Po výbuchu supernovy mohly být všechny živé organismy vystaveny vysokým úrovním radioaktivity. Větší tvorové jsou pak rizikům záření vystaveni mnohem intenzivněji, a proto není vyloučeno, že právě tato událost mohla megalodona vyhubit. Dále čtěte: (Astronomové objevili v dalekém vesmíru něco velmi zvláštního).