Archeologové našli důkazy o užívání marihuany přímo v izraelské svatyni

Objevy
02. července 2020 08:40 / Mirka Malá
Na oltářích ve svatyni se prokazatelně pálila marihuana Israel Antiquities Authority Collection, The Israel Museum, Jerusalem, by Laura Lachman
Před více než 2 700 lety se mohli věřící u svatyně oddávat vlivům marihuany. Vědci totiž objevili důkazy o spáleném konopí v místě, které se nacházelo v tehdejším Judském království.

Vědci podrobili analýze starověké předměty, které našli na dvou oltářích ve svatyni. A našli zbytky vypáleného konopí, tedy vůbec první známý důkaz o užívání této halucinogenní látky. Nález pochází z území tehdejšího Judského království, což je oblast, která nyní zahrnuje části Západního břehu Jordánu a centrálního Izraele.

Marihuana byla součástí náboženských obřadů

Konopí pravděpodobně bylo páleno při náboženských obřadech a vědci předpokládají, že ve svatyni docházelo díky marihuaně k pozměněnému stavu vědomí u věřících během náboženských obřadů.

Archeologové na tomto území kopali už v 60. letech minulého století. Objevili celkem dvě pevnosti, datované od devátého do počátku šestého století před Kristem, které lemovaly jižní hranici Judského království. Během těchto vykopávek archeologové našli dobře zachovanou svatyni datující se do období 750 až 715 před Kristem.

U vchodu do svatyně byly dva vápencové oltáře, jeden vysoký 40 centimetrů, druhý pak 50 cm. Na každém z nich archeologové našli hromady černého ztuhlého organického materiálu. Na základě charakteristik oltářů vědci dospěli k závěru, že šlo o svatyni, u které se předpokládalo, že se v ní objeví Bůh. Testy nalezeného materiálu nejprve nikam nevedly, ale s novými technologiemi vědci nakonec odhalili, že se jedná o kanabis.

Kromě konopí se při obřadech pálila i zvířata

Nové testy odhalily, že kromě konopí byla na oltářích s největší pravděpodobností pálena i zvířata.

Tato zjištění poskytují vodítka o kulturních praktikách v Judském království. Lidé zřejmě cíleně používali marihuanu k vyvolání halucinogenních stavů, aby stimulovali extázi během náboženských obřadů.

Praktiky v této svatyni mohou také vrhnout jiné světlo na tzv. První chrám, známý také jako Šalamounův chrám, který se rovněž nacházel v Judském království a fungoval ve stejném období. Je možné, že podobné praktiky byly používány i tam.

Jinými slovy, bible zmiňuje, že kadidlo bylo páleno v Prvním chrámu, ale protože tato svatyně používala konopí i kadidlo, byly tyto látky pravděpodobně také součástí složek kadidla, které bylo páleno v chrámu v Jeruzalémě, tvrdí izraelští vědci.

Kde se ale v Judském království vzalo konopí? To totiž není na Blízkém východě běžnou komoditou. Podle studie fosilního pylu konopí nejspíš pocházelo z tibetské oblasti. V archeologickém záznamu starověkého Blízkého východu nejsou totiž známy žádné náznaky o semenech konopí nebo jeho zbytcích.

Podle vědců je tedy pravděpodobné, že rostliny konopí byly dováženy ze vzdálených oblastí a byly přepravovány jako sušená pryskyřice, běžně známá jako hašiš. Dále čtěte: U Zdi nářků v Izraeli byly objeveny skryté podzemní komory.