Sebevražedný mravenec zabije útočníka explozí svého těla. Sám přitom zahyne

Země a Příroda
07. září 2019 08:55 / Lukáš Bauer
Explodující mravenci zabijí útočníka a sami zemřou Internet
Existují tisíce druhů mravenců, z nichž někteří mají vskutku zajímavé schopnosti. Některé druhy mají silná vražedná kusadla, jimiž dokáží svého nepřítele doslova přepůlit, jiní jsou skvělí stavitelé, ale zdaleka nejzajímavější jsou mravenci kamikaze latinského názvu Colobopsis. Vědci však nedávno objevili zcela nový druh těchto mravenců.

Pravděpodobně žádný tvor na planetě se svým chováním nepodobá mravencům žijícím v jihovýchodní Asii, jejichž příslušníci jsou vybaveni sebedestrukční zbraní. Druh mravence Colobopsis, kterého vědci objevili, je zdaleka nejagresivnější.

První druhy explodujících mravenců byly objeveny na počátku 20. století, od roku 1935 však nebyly objeveny žádné nové druhy. Skupina vědců se loni rozhodla zahájit expedici, aby získala nové poznatky o životě tohoto podivného druhu mravence, a byla úspěšná.

Cestou do džunglí Bornea, Malajsie a Indonésie našli v loňském roce výzkumníci 15 druhů explodujícího mravence, včetně jednoho druhu, kterého dodnes nikdo neviděl. Nový druh nazvaný Colobopsis explodens je považován za exemplárního jedince svého druhu.

Tito mravenci během obrany dokáží aktivovat speciální žlázy, jež prochází jeho tělem, které ho doslova roztrhnou na kusy. Mravencův život ale nevyjde rozhodně nazmar. Nepřítel, který se nachází obvykle v bezprostřední blízkosti, totiž dostane smrtelný zásah sekretem s jedem. Mravenec se tak obětuje ve prospěch své kolonie.

Ohledně mravenců přišli vědci koncem loňského roku s velice zajímavým zjištěním. Odhalili totiž, co stojí za jednou z nejzajímavějších věcí na naší planetě. Dále čtěte: Biologové vůbec poprvé zachytili na fotografii extrémně vzácnou bílou pandu.