Univerzální savci. Předkové stromových primátů a vačnatců přežili i přes ztrátu stromů

Země a Příroda
18. ledna 2022 16:25 / Radek Chlup
Dvě skupiny stromových savců přežily dopad asteroidu i přes ztrátu vegetace Pixabay
Před 66 miliony let nastalo masové vymírání. Na konci křídy do Země narazil obrovský kus kamene zvaný Chicxulub, který zažehl velké požáry devastující veškerou vegetaci. Přesto se některým skupinám stromových savců podařilo přežít a diverzifikovat. Podle vědců to bylo dáno jejich univerzálností.

Podle toho, co víme, se objevili savci před 300 miliony let. Vědci se také domnívají, že diverzifikovali s rozmachem různých druhů vegetace a stromů 20 milionů let před katastrofou, která ukončila éru dinosaurů.

Vědci z Cornellovy univerzity a Univerzity v Cambridgi vytvořili evoluční strom savců, který zahrnoval jejich větvení i příbuznost. Následně byla zvířata rozdělena do kategorií dle jejich preferovaných stanovišť a výsledky srovnali s fosiliemi a dnešními savci.

Přizpůsobiví savci

Zatímco vymřeli dinosauři a mnohé další druhy i savců a stromy hořely, dokázaly dvě skupiny stromových savců jako zázrakem přežít. Předkové primátů a vačnatců. Obě kategorie byly podle studie před pohromou stromovými tvory.

„Jedním z možných vysvětlení je určitá flexibilita v chování, což mohl být kritický faktor, který jim pomohl přežít,” řekl Jonathan Hughes, doktorand z katedry ekologie a evoluční biologie na Cornellově univerzitě.

Následně přeživší skupiny savců diverzifikovaly a zaplnily mezery otevřené po vyhynulých druzích. Psali jsme také: Před 30 miliony let nastalo masové, dříve neznámé vymírání savců v Africe a Arábii

Zdroj: Ecology and Evolution.