Země není výjimečná. V oblacích prachu vytvářejících planety byly nalezeny stavební kameny pro život

19. září 2021 17:03 / Mirka Malá
Protoplanetární disky jsou plné životadárných molekul Depositphotos
Nový objev jasně naznačuje, že Země nakonec není až tak výjimečnou planetou. Mnoho jiných světů totiž může mít stejný přístup k životodárným sloučeninám, jako je tomu u naší planety.

Astrofyzici, kteří se vydali zmapovat stavební kameny života napříč vesmírem, našli prekurzorové molekuly, které číhají v prachových mračnech, z nichž se jednou zrodí nové sluneční soustavy.

Molekuly všude, kam se jen podíváte

"Naše práce ukazuje, že stejné přísady potřebné k založení života na naší planetě se nacházejí i kolem jiných hvězd,“ uvádí v tiskové zprávě astrochemička z University of Leeds Catherine Walsh. "Je možné, že molekuly potřebné k nastartování života na planetách jsou snadno dostupné ve všech prostředích vytvářejících planety.“

Přes veškerou svou úžasnou rozmanitost je veškerý život na Zemi postaven na stejném receptu mixux paketů organických molekul a minerálů ve vlažné vodě. Jak se tato chemie na bázi uhlíku zformovala z malé hrstky prvků, které obsahovaly vodík a dusík, je ale stále hádanka, která zaměstnává výzkumníky více než půl století.

Nedávné objevy naznačují, že prvotní biochemie Země mohla být spuštěna procesy mezi hvězdami, a dokonce i mimo ni, takže by bylo možné předpokládat, že život by měl být běžný v celé galaxii. "Mnoho prostředí, kde tyto složité organické molekuly nacházíme, je však dost vzdáleno tomu, kde a kdy si myslíme, že se planety tvoří,“ říká John Ilee, astrofyzik z University of Leeds. "Proto chceme pochopit více o tom, kde přesně a kolik z těchto molekul bylo přítomno v místech narození planet, tedy v místech protoplanetárních disků."

Život je úplně všude

Proto vědci mimo jiné zkoumali výskyt dvou významných organických sloučenin, kyanidu a kyanovodíku. Kyanovodík je paradoxně prvotním zdrojem uhlíku a dusíku v chemii vytvářející život. Měření jeho koncentrací v mlze materiálu obklopujícího novorozenou hvězdu může vědcům pomoci získat lepší představu o interakcích mezi zářením hvězdy a distribucí této důležité složky.

Dále vědci také zmapovali distribuci tří kusových molekul v rámci pěti protoplanetárních disků. Tyto sloučeniny, přesněji kyanoacetylen (HC3N), acetonitril (CH ₃CN) a cyklopropenyliden (c-C3H2), byly v naší sluneční soustavě nalezeny již dříve, stejně jako na vzdálenějších planetotvorných discích. Výsledkem práce je zjištění, že zásobníky organického materiálu ve vznikajících solárních systémech jsou víceméně podobné těm našim.

Spektrální otisky prstů těchto konkrétních prekurzorových molekul naznačují, že bývají koncentrovány ve vnitřních oblastech disků tvořících planetu. A co víc, jejich počet je až 100krát vyšší, než předpovídaly současné modely. Jinak řečeno, paketová směsice organického prachu, který vytvořil život jen s trochou vody na Zemi, není vlastně ničím zvláštním.

K tomu, aby se zrodil život, je samozřejmě zapotřebí více než úrodná půda. Pomáhá hlavně voda. Přesto je stále jasnější, že řada hvězd jen v naší galaxii, které by mohly ukrývat planety s příznivými podmínkami nezbytnými pro život, obsahuje pravděpodobně všechny stavební kameny, které jsou ke vzniku života potřebné. Dále čtěte: S další sluneční bouří přijde podle vědců internetová apokalypsa.

Zdroj: arXiv.