Ukazuje se, že řasy jsou jako lidé. Mají dokonce tři různá pohlaví

Věda a Výzkum
19. července 2021 17:14 / Mirka Malá
Objev třech pohlaví u jednoho druhu zřejmě nebude poslední Kohei Takahashi (volný zdroj)
Exploze řas, ke které došlo před několika stovkami milionů let, umožnila vývoj celého lidského a zvířecího života. A nyní se ukazuje, jak moc jsme si podobní.

Japonský vědecký tým tvrdí, že nám řasy pomáhají pochopit, jak se vůbec vyvinuly různé sexuální systémy, především ten mužský a ženský.

Řasy se třemi pohlavími

Vědci z Tokijské univerzity a řady dalších japonských univerzit zjistili, že druh zelených řas zvaný Pleodorina starrii má tři odlišná pohlaví. Mužské, ženské a třetí pohlaví, které tým nazval bisexuální.

"Může se zdát velmi neobvyklé najít druh se třemi pohlavími, ale v přírodních podmínkách si myslím, že to nemusí být tak vzácné,“ řekl jeden z vědců, biolog z Tokijské univerzity Hisayoshi Nozaki.

Řasy jsou obecně termín pro obrovskou sbírku různých eukaryotických tvorů, kteří používají fotosyntézu k získání energie. Nejsou to rostliny, protože jim chybí mnoho rostlinných rysů, a nejsou to bakterie (navzdory tomu, že se sinicím někdy říká modrozelené řasy). A také to nejsou houby. V podstatě všechno od mnohobuněčných druhů obřích řas až po roztomilé jednobuněčné dinoflageláty lze klasifikovat jako řasy.

Řasy jsou obecně schopné se rozmnožovat nepohlavně (klonováním) nebo sexuálně (s partnerem), a to v závislosti na fázi životního cyklu. Existují také hermafroditické řasy, které se mohou měnit v závislosti na genové expresi organismu.

Ale volvocínové zelené řasy P. starrii se přeci jen od těchto zvyklostí liší. Bisexuální forma této haploidní řasy má samčí i samičí reprodukční buňky. Tým to popisuje jako nový systém, který je pro řasy zcela jedinečný.

P. starrii tvoří buď 32 nebo 64 celulárních vegetativních kolonií stejného pohlaví a mají malé mobilní (mužské) a velké nepohyblivé (ženské) pohlavní buňky, podobné jako u lidí. Mužské pohlavní buňky jsou vysílány do světa v paketech spermií, aby našly ženskou kolonii, ke které by se mohly připojit. Bisexuální P. starrii mají obojí, mohou tvořit buď mužské nebo ženské kolonie, a proto se mohou pářit buď s mužem, ženou nebo jinými bisexuálními řasami.

Bisexuální řasy mají zvláštní gen

Vědecký tým zjistil, že bisexuální řasy mají gen "bisexuálního faktoru“, který byl oddělen od dříve objevených specifických genů pro muže a ženy. Bisexuální buňky měly také mužský gen, ale mohou produkovat buď mužské nebo ženské potomky.

„Koexistence tří pohlavních fenotypů u jediného biologického druhu nemusí být u divokých populací neobvyklým jevem,“ uzavírají vědci, kteří nyní ve své studii pokračují. Domnívají se totiž, že existenci tří pohlavních fenotypů najdou i u dalších druhů. Dále čtěte: V lidském mozku byl detekován dosud neznámý signál. Je znamením, že mozek toho dokáže mnohem víc, než si myslíme.

Zdroj: Evolution.