Žraloci jsou známí migracemi na velmi dlouhé vzdálenosti. Nový experiment odhalil zajímavou skutečnost

Žraloci mají vlastní GPS
09. května 2021 17:32 / Pixabay
Žraloci jsou známí svými migracemi na dlouhé vzdálenosti, kdy dokáží urazit i několik tisíc kilometrů. Dosud ale nebylo jasné, jak přesně se pohybují. Nový zajímavý experiment ale odhalil jejich tajemství.

Vědci věděli, že žraloci jsou citliví na elektromagnetické pole, a proto provedli testy s dvaceti žraloky, konkrétně s kladivounem tiburo. Žraloky vědci odchytili v oceánech a postupně je umístili do kruhového bazénu.

Simulované magnetické pole odhalilo, jak jej žraloci využívají

Kolem bazénu vědci umístili magnetické body, které různě upravovali, aby zjistili, zda a jaký mají vliv na směr plavání žraloků. A ukázalo se, že kladivouni skutečně využívali magnetické pole k určení směru.

"Dosud jsme nevěděli, jak se žralokům daří úspěšně navigovat během migrace na cílená místa,“ říká oceánograf Bryan Keller z Florida State University. "Tento výzkum podporuje teorii, že magnetické pole Země jim pomáhá najít cestu. Je to, jako kdyby žraloci měli vlastní GPS.“

V nádržích byli během experimentu žraloci vystaveni magnetickým polím, která replikovala podmínky jak dlouhé cesty na sever, tak dlouhé cesty na jih od jejich domova. V jižní konfiguraci měli žraloci tendenci chtít cestovat na sever.

Když se magnetické pole v nádrži shodovalo s magnetickým polem v místě, kde byli žraloci zachyceni, nevykazovali žádnou preferenci, pokud jde o plavání v určitém směru. Zdálo se, jako by si mysleli, že jsou tam, kde by měli být. Obě tyto podmínky odpovídaly hypotéze studijního týmu.

Umí to i ostatní druhy žraloků?

To, co umí kladivouni, se pravděpodobně bude týkat i jiných druhů žraloků. Autoři studie poukazují na velkého bílého žraloka, u něhož jsou dobře zdokumentovány migrace mezi Jižní Afrikou a Austrálií.

"Jak úžasné je, že žralok dokáže plavat 20 000 kilometrů v trojrozměrném oceánu a vrátit se na stejné místo,“ říká Keller. "Je to opravdu ohromující. Ve světě, kde lidé používají GPS k navigaci téměř všude, je tato schopnost skutečně pozoruhodná.“ Vědci si také myslí, že reakce na magnetické pole Země ovlivňují umístění populací žraloků a genetiku těchto komunit.

Žraloci ale nejsou v oceánech jediní tvorové s vlastní GPS. Například mořské želvy se také spoléhají na magnetické podpisy, aby našly cestu zpět na pláže, kde se vylíhly, a někdy překonávaly podobně velké vzdálenosti jako žraloci.

Vědci nyní chtějí vyzkoušet, jak žraloci reagují na magnetická pole z předmětů vytvořených člověkem, jako jsou kabely, a jak tato pole ovlivňují každodenní život žraloků. Dále čtěte: Některé viry mají zcela odlišný genom než zbytek života na Zemi.

Mirka Malá | inStory.cz