Výsledky nově publikované studie jsou překvapující. Dříve lidé přes zimu hibernovali

Záhady a tajemství
09. ledna 2021 11:11 / Mirka Malá
Hibernace nebyla dokonalá, ale umožňovala přežít zimu Depositphotos
Zatímco mnozí z nás touží celou zimu prospat, lidé na rozdíl od mnoha jiných savců nemají schopnost přezimovat. Dříve to ale lidé uměli.

Nově publikovaná studie totiž zkoumala, zda raní lidé tuto schopnost někdy měli. A výsledky jsou opravdu překvapující. Tyto schopnosti měli, i když nebyly dokonalé.

Hibernace může být riziková

Když se medvěd probudí z prodloužené strnulosti (typ spánkového režimu šetřícího energii, který se často používá jako synonymum hibernace) ospalý a připravený na krmení, jeho kosti a svaly na tom budou relativně stejně jako předtím, protože jim spící tělo dodávalo samo živiny.

Medvědi mají specializované metabolické procesy, které je chrání ve fázi prodlouženého spánku, ale někdy například zvířata mohou po hibernaci skončit s řadou nemocí, pokud nemají dostatek potravinových rezerv. "Musíme zdůraznit, že hibernace nejsou vždy zdravé,“ píší paleoantropologové Antonis Bartsiokas a Juan-Luis Arsuaga ve svém novém článku. "Hibernátoři mohou trpět křivicí, hyperparatyreózou a osteitidou fibrosa, pokud nemají dostatečné zásoby tuku. Všechna tato onemocnění jsou vyjádřením renální osteodystrofie odpovídající chronickému onemocnění ledvin.“

Vědci věří, že to mohl být osud některých lidských předků, jejichž pozůstatky byly objeveny ve španělské jeskyni Sima de los Huesos, známé také jako archeologické naleziště Atapuerca. Tato hluboká šachta je domovem neuvěřitelného množství fosilií, přičemž archeologové objevili tisíce kosterních pozůstatků hominidů starých přibližně 430 000 let.

Vědci našli důkazy

"Jsou zde důkazy o známkách hibernací u dospívajících jedinců (přítomnost každoročně přerušované puberty) v této populaci,“ píší vědci a vysvětlují, že jsou patrné i další známky jako třeba nedostatek vitaminu D z důvodu nedostatečného vystavení slunečnímu záření, anebo i kostní defekty. "Hypotéza hibernace je v souladu s genetickými důkazy a se skutečností, že hominidé ze Sima de los Huesos žili během doby ledové.“

Předpokládá se, že tito hominidé se pokoušeli spát během zimních měsíců, a tak jejich kosti ukazují defekty, protože těla neměla dostatečné zásoby tuku, lidé měli nedostatek vitaminu D a dospívající jedinci během zimy nerostli.

"Představa, že lidé mohou podstoupit hypometabolický stav analogický s hibernací, může znít jako sci-fi, ale skutečnost, že hibernaci používají velmi primitivní savci a primáti naznačuje, že genetický základ a fyziologie takového hypometabolismu tu je, a to dokonce i u lidí, “ tvrdí vědci.

Budeme ovšem potřebovat mnohem více informací, než bude jasné, jak lidské druhy nakonec úplně ztratily tuto schopnost, zní závěrem ve studii publikované v L'Anthropologie. Dále čtěte: Přelomové zjištění vědců ohledně hromadného vymírání a následném vzestupu nových druhů.