Ledová Antarktida je v plamenech. Vědci monitorující atmosféru objevili opravdu zvláštní anomálii

Zmrzlá Antarktida byla vloni zasažena požáry
Další 2 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
29. května 2020 17:49 / Pixabay
Vědci ze služby Copernicus pro monitorování stavu atmosféry objevili v Antarktidě požáry. Pro mnohé je představa požáru ve zmrzlé krajině nepředstavitelná, ale podle vědců bylo jaro v této odlehlé oblasti natolik horké, že teplo způsobilo v krajině několik rozsáhlých požárů.

Vědecký tým z Copernicus pro monitorování atmosféry (CAMS) objevil na Antarktidě několik aktivních požárů, které se v oblasti vyskytly už vloni. Vědci uvádějí, že tento nezvyklý jev je způsoben velice teplým jarem, které letos na Antarktidě panuje.

Vědci společně s dalšími experty nyní ověřují teorii, že by se mohlo jednat o ložiska požárů, která hoří pod zemí. Oheň takto dokáže hořet celé měsíce a poté, co na jaře roztaje sníh, žhavá ložiska způsobí znovu požáry.

Stejné problémy má ruská tajga

Požáry, kterým se přezdívá „zombie požáry“, jsou známé také například z ruské tajgy, kde plameny dokázaly přezimovat v rašelině. Po roztání sněhu oheň znovu dokázal zachvátit obrovské území a zničil vegetaci.

V Antarktidě však vědci dosud nikdy tento zvláštní jev neviděli. Pokud se však skutečně přítomnost podzemních ložisek prokáže, může to znamenat vážný problém. Díky loňským požárům totiž uniklo do atmosféry až 50 megatun oxidu uhličitého, což je roční produkce emisí velkých evropských států, jako je například Německo nebo Španělsko.

Zatím však vědci tuto domněnku nemají potvrzenou pozemním měřením, které budou nyní zajišťovat. Anomálie jsou však velice časté v oblastech, kde v loňském roce hořelo. Mohou se tedy objevit i na mnoha jiných místech planety. Dále čtěte: (Vědci objevili důkazy o tom, že se v Antarktidě skrývá prastará podzemní voda z Marsu).