Masivní asteroid může ohrozit Zemi, pokud se rozpadne

Vesmír
10. února 2020 11:43 / Mirka Malá
Rozpadající se asteroid ohrožuje Zemi Depositphotos
Masivní, několik kilometrů dlouhý dvojitý asteroid, jehož úlomek před třemi roky jako ohnivá koule proletěl nad Japonskem, by mohl ohrozit život na Zemi. Pokud se rozpadne.

"Potenciální rozpad asteroidu by mohl být nebezpečný pro život na Zemi," řekl podle CNET Toshihiro Kasuga z Národní astronomické observatoře v Japonsku. Obrovské úlomky asteroidu by podle něho mohly zasáhnout Zemi asi za 10 milionů let.

Výsledky pozorování byly oficiálně zveřejněny v The Astronomical Journal. Ohnivá koule, která proletěla nad Kjótem v noci 28. dubna 2017, byla meteorem o průměru 0,25 metru, který rozbil asteroid o šířce několika kilometrů, jak vědci později určili.

Asteroid známý jako 2003 YT1 je složen ze dvou částí. Ta větší měří téměř dva kilometry a obíhá kolem menší o velikosti 0,21 kilometru. Hlavní část 2003 YT1 by se mohla rozpadnout na menší asteroidy, které by mohly zasáhnout Zemi asi za dalších 10 milionů let, zejména proto, že sledovaný asteroid vytváří prach.

Asteroid byl poprvé objeven v roce 2003 a podle vědců postupně praská a uvolňuje prachové částice do vesmíru.

Asteroid je hromada suti

Většina lidí si pravděpodobně představí asteroidy jako velké kameny, které lze najít i na Zemi. Ale vědci, kteří studují 2003 YT1, tvrdí, že jde pravděpodobně o „hromádku suti“, tedy směs věcí volně spojených dohromady gravitací, která se v posledních 10 000 letech spojila do dvou oběžných těles. Síly, které drží masy pohromadě jako jednotlivé asteroidy, jsou pravděpodobně slabé, a když se tyto dvě hromady chaoticky točí kolem sebe každých pár hodin, vypouští do vesmíru ony prachové částice.

Dosud je tedy prokázáno, že se na Zemi dostal malý kousek tohoto velkého asteroidu. A ten malý kousek je pravděpodobně součástí proudu dalších malých kousků, které někdy bez povšimnutí vstupují do zemské atmosféry. A v určitém okamžiku by tento velký asteroid mohl následovat své malé děti a narazit na Zemi. A ta ohnivá koule, která se objevila před třemi lety nad Japonskem, by pak byla mnohem, mnohem větší. Dále čtěte: Vědci se už dlouho dohadují o existenci temné energie.