Vědci se už dlouho dohadují o existenci temné energie

Vesmír
21. ledna 2020 16:54 / Mirka Malá
Nová studie zpochybňuje existenci temné energie NASA
Vědci se už dlouho dohadují o existenci temné energie. Jedni tvrdí, že je skutečná, nyní se ale zrodila nová odvážná studie o temné energii ve vesmíru, která tvrdí, že nejspíš vůbec neexistuje.

Temná energie je záhadná a hypotetická forma energie, která se používá k vysvětlení  expanze našeho vesmíru. Jeden způsob, jakým vědci poskytli důkazy o temné energii a jejím vlivu na vesmír, spočívá v měření červeného posunu supernov typu Ia.

Jinými slovy, měřením toho, jak se světlo, které tyto supernovy vyzařují, mění, když se od nás vzdalují, mohou vědci ukázat, jak daleko jsou a jak se tedy vesmír „tlačí ven“ nebo se v průběhu času rozšiřuje. Tento důkaz závisí na předpokladu, že jas supernovy se nevyvíjí s červeným posunem nebo se mění v průběhu kosmického času.

Pokud je tedy temná energie skutečná, jak mnozí vědci předpokládají, vesmír se bude rozšiřovat rychleji a rychleji. Pokud se ale ukáže, že temná energie přece jen neexistuje, expanze vesmíru se nakonec zpomalí a vesmír by se mohl dokonce začít zmenšovat.

Odvážné tvrzení

V nové studii vědci tvrdí, že našli důkaz, že temná energie nemusí vůbec existovat. Studovali malý vzorek galaxií, který hostil asi 30 supernov typu Ia, a tvrdí, že vyvrátili předpoklad o její existenci.

Výsledek zkoumání ukazuje, že temná energie z kosmologie SN, která vedla k udělení Nobelovy ceny za fyziku v roce 2011, nemusí vůbec existovat.

Aby vědci dospěli k tak odvážnému závěru, pozorovali spektra - pruhy barev, které mohou vzniknout, když hmota s elektromagnetickým zářením interaguje nebo emituje u hvězd v blízkých galaxiích, které jsou hostitelem těchto supernov. Studium světla přicházejícího z těchto galaxií jim pomohlo určit věk hvězd.

Tým zjistil významnou korelaci mezi jasem těchto supernov a věkem hvězd v těchto galaxiích. Zjistili, že supernovy v mladších galaxiích jsou slabší než ve starších galaxiích, což by potvrdilo předpoklad, že jas supernovy se v kosmickém čase nevyvíjí. Tím našli chybu v jedné z hlavních teorií o existenci temné energie a dospěli k závěru, že je tu  pravděpodobnost, že temná energie neexistuje.

Existuje, nebo ne?

Jiní vědci se ale domnívají, že nová studie není správná. Jako důvod uvádějí, že nová studie zkoumala jen malé množství supernov. Kromě možných chyb v nové studii je tu ještě skutečnost, že jas a měnící se vzdálenost supernov není jediným důkazem o existenci temné energie.

Dva další hlavní zdroje důkazů jsou kosmické mikrovlnné pozadí (CMB) a baryonové akustické oscilace (BAO).

Podle vědců by vesmír bez temné energie měl spoustu struktury, která by změnila způsob, jakým se chovají CMB fotony. Pozorování CMB však zůstala v souladu s předpovědí o tom, jak by CMB vypadala ve vesmíru s temnou energií. Pozorování BAO se také shodují se současným chápáním toho, jak by vesmír vypadal s temnou energií. Dále čtěte: Naše galaxie má tisíce nových hvězd, které nepocházejí z Mléčné dráhy.