Nová genetická studie odhalila zajímavé skutečnosti o dvou vzdálených kulturách

Záhady a tajemství
16. července 2020 15:19 / Mirka Malá
Dvě vzdálené kultury překonaly oceán a množily se  Ruben Ramos-Mendoza
Asi před 800 lety se Polynésané z jižního Pacifiku a domorodí Američané z dnešní Kolumbie společně oddávali sexu a množili se, čímž vytvořili genetický podpis, který je dodnes patrný u některých Polynésanů, jak ukázala nová genetická studie.

Vědci si ale nejsou jisti, kde k tomuto genetickému spojení došlo. Je možné, že původní Američané cestovali do Polynésie, nebo se Polynésané plavili do regionu, který je nyní Kolumbií, a pak se vrátili zpět domů, přičemž si s sebou vzali své děti, které už měly společnou polynésko-indiánskou DNA.

"Nemůžeme s určitostí říci, kdo s kým navázal kontakt,“ řekl výzkumný pracovník Alexander Ioannidis, vědecký pracovník biomedicínských věd na Stanfordské univerzitě.

Polynésané si z pevniny přivezli plodiny

Několik náznaků ovšem naznačuje, že ostrovani se v určitém okamžiku dostali na pevninu. Například v polynéských archeologických záznamech se nacházejí informace o plodinách Nového světa, včetně sladkých brambor a tykví.

V roce 1947 norský průzkumník Thor Heyerdahl dokonce ukázal, že plavba mezi ostrovem a pevninou byla možná, když s expedicí Kon-Tiki za 101 dní doplul z Peru do Polynésie na dřevěném voru a urazil tak více než 7 000 km.

V nové studii, největší a první genomové analýze, vědci sledovali 807 domorodých jedinců ze 17 populací přesahujících tichomořské ostrovy (mezi něž patřily polynéské ostrovy a Vanuatu v Melanesii) a 15 domorodců americké skupiny z tichomořského pobřeží Jižní Ameriky. Jejich výsledky ukázaly přesvědčivé důkazy o pravěkém kontaktu polynéských jedinců s indiánskými jedinci, uvedli vědci ve studii.

Lidé s kříženou DNA osidlovali ostrovy

Přestože Rapa Nui je nejbližším polynéským ostrovem k Jižní Americe, nebylo to první místo, kde by se mohli usídlit lidé s polynéskou i americkou DNA. Výzkumníci spíše našli důkazy o tom, že do roku 1150 dosáhli tito lidé ostrova Jižní Marquesas, který leží více než 3 500 km od Rapa Nui. Odtamtud se tito starověcí lidé posunuli dál, dosáhli Severního Marquesas v roce 1200, Palliseru a Mangarevy v roce 1230 a nakonec Rapa Nui v roce 1380.

Nové výsledky také naznačují, že polynésko-americká vazba byla v hluboké minulosti jedinou událostí, která vytvořila více párů tvořených dvěma odlišnými kulturami a DNA.

Pak už se nic podobného nestalo. Potomci, kteří se po této události narodili, už pak žili jen v rámci Polynésie, i když měli DNA amerických domorodců. A domorodou americkou DNA řada Polynésanů má dodnes. Dále čtěte: Archeologové našli důkazy o užívání marihuany přímo v izraelské svatyni.