NASA se stále nedaří zachránit porouchaný Hubbleův teleskop

Vesmír
09. července 2021 09:11 / Mirka Malá
Hubbleův vesmírný dalekohled už tři týdny nefunguje Pixabay
Pro Hubbleův vesmírný dalekohled teď věci nevypadají moc dobře. V polovině června se objevila závada na počítači užitečného zatížení dalekohledu, který přiměl hlavní počítač přepnout dalekohled do bezpečného režimu. Zatímco samotný dalekohled a jeho vědecké přístroje zůstávají v provozuschopném stavu, byly vědecké operace pozastaveny, dokud operační tým nepřijde na to, jak počítač opravit.

Počítač užitečného zařízení je součástí jednotky Science Instrument Command and Data Handling (SI C&DH) a je odpovědný za řízení a koordinaci vědeckých nástrojů dalekohledu. Jenomže vědci z NASA už třetím týdnem hledají závadu, ovšem zatím stále marně.

Pomůže záložní hardware?

Protože dosud žádný z nápadů týmu NASA nezabral, vědci nyní zkoušejí záložní hardware. Ale vzhledem ke složitosti přechodu více systémů na jejich zálohy operační tým v současné době kontroluje a aktualizuje všechny provozní postupy, příkazy a všechny ostatní položky operací Hubbleova teleskopu související s přechodem na záložní hardware. A to ještě pár dní potrvá. Pak se spustí testování, které ukáže, zda je jejich plán se záložním hardwarem životaschopný.

Od prvního spuštění Hubbleova vesmírného dalekohledu v roce 1990 pořídil teleskop více než 1,5 milionu snímků a více než 600 000 z nich bylo pořízeno od jeho poslední servisní prohlídky v roce 2009. A to je už opravdu hodně dávno. Hubbleovy fotografie jsou jedny z nejúžasnějších pohledů na vesmír, jaké kdy byly pořízeny, a vedly k podstatným objevům o povaze našeho vesmíru. Například nám to pomohlo pochopit Kuiperův pás a transneptunské objekty (TNO), jako jsou Pluto a Eris.

Hubble vidí i mimo naši sluneční soustavu

V roce 2014 Hubble také dokázal pozorovat nejvzdálenější objekt, který kdy kosmická loď sledovala, a to Kuiper Belt Object (KBO) Arrokoth. Hubble také viděl polární záři v atmosférách Jupitera a Saturnu, stejně jako Jupiterův měsíc Ganymede. Hubble je také zodpovědný za poskytování údajů, které vedly astronomy k závěru, že Ganymede pravděpodobně obsahuje ve svém nitru velký oceán slané vody.

Mimo sluneční soustavu pomohl Hubble při prvních atmosférických studiích exoplanet, pomohl vyměřit velikost a hmotnost Mléčné dráhy, osvětlit vývoj galaxií v čase, odhalit zrychlující se expanzi vesmíru (vedoucí k teorii temné energie) a pomáhal při studiu temné hmoty. Tyto a další úspěchy z něj jednou udělají velkou vesmírnou legendu. A i když tomuto dalekohledu je už přes 31 let, NASA zatím pracuje s plánem dalekohled ve vesmíru udržet alespoň do roku 2030.

V první řadě ho ale vědci musejí nyní ze Země opravit, aby dalekohled mohl ještě řadu let poskytovat nové informace o stále hodně neznámém vesmíru. Dále čtěte: NASA posílá hned několik vozítek na odvrácenou stranu Měsíce. Co se zde bude odehrávat?

Zdroj: NASA.