Vědce šokoval objev planety podobné Zemi, jejíž oběžná dráha se jí rovněž podobá

Takto vypadá nový svět s oběžnou drahou mezi Zemí a Venuší
Další 2 fotografie v galerii
 Vesmír
15. května 2020 07:24 / NASA/Ames/JPL-Caltech
Vědci identifikovali zajímavou novou mimozemskou planetu a jsou tímto objevem doslova šokováni. Planeta totiž vykazuje některé až nápadné podobnosti s planetou Zemí.

Pokud jde o velikost, vědci věří, že planeta je asi čtyřikrát větší než Země. Hvězda planety je matná trpasličí hvězda, možná i hnědý trpaslík nebo „selhávající hvězda“. Rok planety trvá asi 617 dnů a její oběžná dráha klesá někde mezi Zemi a Venuši kolem našeho Slunce.

Nový svět objevili vědci pomocí gravitační mikročočky

Tým vědců, který nový svět objevil, ho však přímo nepozoroval. Ani na něj odborníci nepřišli tím, že identifikovali, jak interaguje s hvězdou. Naopak vědci našli planetu díky tomu, jak ji a její hvězdu pokřivilo a zvětšilo světlo, což je jev nazývaný gravitační mikročočka.

Gravitační mikročočka pracuje se skutečností, že masivní objekty deformují prostor kolem nich. Když se dalekohled, masivní objekt a cíl zarovnají správným způsobem, masivní objekt pokřiví světlo emitované terčem a zvětšuje jej. Aby našli tuto novou planetu, vědci kombinovali pozorování mikročoček shromážděná hned několika zařízeními rozmístěnými na několika světadílech.

Vědci mohou pomocí přesných podrobností pozorování mikročoček vypočítat, co fungovalo jako čočka, a obvykle je to jediná hvězda. Ale analýzou jasu cíle si vědci uvědomili, že čočka je ve skutečnosti celý systém, ne osamělá hvězda.

Výsledkem všech pozorování je tedy základní popis vzdáleného hvězdného systému. Je to hvězda o asi jedné desetině hmotnosti našeho Slunce a samotná planeta snad čtyřikrát větší než Země, která obíhá svou hvězdu mezi orbitální vzdáleností Venuše a Země.

A to je vzrušující kombinace, protože mezi tisíci exoplanet, které vědci doposud identifikovali, jsou takové světy v takových drahách docela vzácné. Lze předpokládat, že vědci se budou v budoucnu o této planetě podobné Zemi pokoušet získat další informace a později například zveřejní, kde se vlastně tato planeta nachází. Dále čtěte: Úchvatné snímky Jupiteru ve vysokém rozlišení odhalují tajemství jeho divokých bouří.

Mirka Malá | inStory.cz