Měsíc je dle nové studie o miliony let mladší, než jsme si mysleli

Vědci určili nové datum vzniku Měsíce
Další 2 fotografie v galerii
 Vesmír
18. července 2020 07:24 / Pixabay
Ohlédnutí za několika miliardami let historie není snadné a nové objevy nás neustále vybízejí k přehodnocení toho, jak Měsíc vznikl. Nová studie nyní naznačuje, že je mnohem mladší, než si myslíme, asi o 85 milionů let.

Vědci tvrdí, že vzorky lunárních hornin shromážděné na misích nejsou dost staré na to, aby ověřily běžně přijímané stáří Měsíce 4,51 miliardy let, ale lze ho vypočítat.

Jak tedy Měsíc vznikl

Podle běžně přijímané hypotézy byl Měsíc utvořen troskami kolize mezi Zemí a menší planetou zvanou Theia, která chrlila roztavenou horninu, která nakonec ztuhla do jednoho celého tělesa, které začalo obíhat kolem Země. To znamená, že skála, která tvoří Měsíc, pocházela ze Země a lze ji použít k dnešním výpočtům.

"Výsledky našeho nejnovějšího modelování naznačují, že mladá Země byla zasažena protoplanetou asi 140 milionů let po vzniku Sluneční soustavy, což bylo před 4,567 miliardami let,“ říká geofyzik Maxime Maurice z německého leteckého centra.

Nové modely sledovaly dva časové úseky. Jednak jak stará byla Země, když ji Theia zasáhla, a za jak dlouho se masivní měsíční magmatický oceán ochladil.

Ukázalo se, že tento druhý proces trval od začátku do konce asi 200 milionů let. Simulace založené na tom, jak se mohly silikátové minerály Měsíce v průběhu času vyvíjet, vedly vědce ke konečnému věku Měsíce 4,435 miliard let.

Všechno může být ještě jinak

Určení věku Měsíce vyžaduje hodně podkladů, což znamená, že v nadcházejících letech pravděpodobně budeme dostávat nové a nové údaje. Budoucí mise s posádkou na Měsíci budou schopny shromáždit více měsíčních vzorků a je dost možné, že nakonec vědci budou věk Měsíce znovu přepočítávat.

Zatím se ale nový odhad shoduje s obdobím, kdy se předpokládá, že se vytvořilo kovové jádro Země. Rovněž zapadá do časové osy předchozího výzkumu poškození asteroidů, tedy poškození, které mohlo být způsobeno kolizí Země-Theia. Dále čtěte: Obrovská hvězda zmizela beze stopy. Nikdo neví, jak ani kam.

Mirka Malá | inStory.cz