Záhadné skleněné útvary, které vědci objevili na dně oceánu, vznikly teprve nedávno

Vědci objevili důkazy o existenci nejhlubší podmořské sopky
Další 2 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
12. prosince 2019 08:14 / Archiv
V loňském roce vědci objevili na dně moře důkaz o přítomnosti dosud nejhlubší mořské sopce. Téměř na okraji Mariánského příkopu našli dno tvořené sklem, které pochází z erupce podvodního vulkánu. Tato nejhlubší objevená sopka na světě explodovala na dně oceánu v roce 2015. Rozsáhlá oblast skleněného dna se rozkládá na ploše několika čtverečních kilometrů.

Téměř na okraji Mariánského příkopu, který je nejhlubším bodem na Zemi, vědci pomocí speciálních kamer objevili rozsáhlou oblast, která je celá pokryta sklem. Tento vzácný přírodní jev vznikl během erupce nejhlubší sopky na světě, která v roce 2015 na mořské dno vychrlila magma.

Toto velké pole sopečného skla se rozkládá na ploše 7,3 km čtverečních těsně u Mariánského příkopu. Vzhledem k tomu, že tato oblast leží přímo na okraji subdukční zóny, kde okraje jedné tektonické desky přecházejí pod druhou, je zde vulkanická činnost poměrně běžná.

„Víme, že většina vulkanické aktivity na světě se ve skutečnosti odehrává v oceánu, ale většina z podmořských sopek zůstává stále skryta. Podmořské erupce jsou jen velmi těžko lokalizovatelné a drtivá většina jich proběhne zcela bez povšimnutí,“ uvedl mořský geolog Bill Chadwick z Oregonské státní univerzity.

Nejhlubší známá erupce, která je nyní předmětem vědecké studie, byla poprvé zaznamenána v prosinci 2015 autonomním podvodním vozidlem Sentry Woods Hole Oceanographic Institute. V té době se začaly na mořském dně také formovat skleněné útvary, které jsou na místě dnes k vidění.

Tento objev vědcům poskytl výjimečnou příležitost sledovat vulkanickou činnost pod mořem, většinou je totiž místo erupce objeveno pozdě, aby bylo možné vývoj pod hladinou sledovat. Podmořské sopky vědcům mohou pomoci lépe pochopit, jak pozemské sopky fungují a jak ovlivňují chemické složení oceánů, které ovlivňuje místní ekosystémy. Dále čtěte: (Vědci zaznamenali něco podivného v okolí sopky na Islandu. Pokud bouchne, bude to pro Evropu katastrofa).

Témata: objev, moře, sopka, magma, sklo, oceán