Vědci po dlouholetém výzkumu potvrdili existenci odrazů času

Věda a Výzkum
20. března 2023 08:11 / Mirka Malá
Odrazy času opravdu existují Depositphotos
Odrazy času existují, potvrdili vědci po opravdu dlouholetém výzkumu. Ale co si pod tím vlastně představit? Zjednodušeně řečeno, zhruba to, že když se podíváte do tzv. časového zrcadla, uvidíte svá záda místo své tváře.

A jak je to vlastně celé možné? Je to díky elektromagnetickému záření, které ve formě světelných nebo zvukových vln dopadá na zrcadlo nebo zeď a pak mění směr. To znamená, že pak vidíme odraz nebo ozvěnu původního vstupu. Nicméně přes padesát let vědci jen tušili, že v kvantové mechanice existuje i jiný druh odrazu, známý jako odraz času. A po celá ta desetiletí se touto otázkou intenzivně zabývají.

K odrazům času dochází, když celé prostředí, ve kterém se elektromagnetická vlna pohybuje, náhle změní směr. To způsobí, že se část této vlny obrátí a její frekvence se přemění na jinou frekvenci. Tyto časové odrazy ale vyžadují rovnoměrné kolísání napříč celým elektromagnetickým polem, a to je důvod, proč vědci předpokládali, že tento proces bude vyžadovat příliš mnoho energie, aby se skutečně daly pozorovat nějaké časové odrazy. Ale nakonec na to přišli. Vědci z Advanced Science Research Center v New Yorku úspěšně pozorovali odrazy času odesláním širokopásmových signálů do pásu kovu naplněného elektronickými spínači, které byly připojeny k rezervoárovým kondenzátorům. A to jim navíc umožnilo spouštět tyto spínače podle libosti a zdvojnásobit impedanci podél pásu. Tato náhlá změna způsobila, že signály nesly časově obrácené informace.

Takže doma to rozhodně nevyzkoušíte, ale časové odrazy skutečně existují a protože tato časová ozvěna odráží poslední část signálu jako první, vědci tvrdí, že kdybyste se podívali do časového zrcadla, viděli byste místo své tváře svá záda. Podobně to funguje také se zvukem. V takovém případě je to jako poslouchat kazetu pozpátku, i když to není úplně přesné přirovnání. U zvuku jde spíš o přehození vysokých a nízkých tónů.

Není to tedy vůbec nic jednoduchého. Posun frekvence, pokud by tento jev naše oči dokázaly vnímat, by vypadal, jako by se barvy světla náhle změnily na jiné barvy, například červená by byla třeba zelená. A právě tato podivná protiintuitivní povaha reflexe času je důvod, proč to vědě trvalo tak dlouho, než existenci odrazů času potvrdila.

Je to ale velice důležité odhalení, i když se může zdát, že není nikdo, kdo v časovém zrcadle potřebuje vidět nutně svoje záda. Tak proč si s tím vědci dávali takovou práci?  Jde především o kontrolu elektromagnetických vln. To, že věda nyní získala tuto schopnost, bude mít velké technologické dopady. Větší kontrola elektromagnetických vln může totiž výrazně zlepšit bezdrátovou komunikaci, a dokonce vést k pokroku v oblasti nízkoenergetických počítačů založených na těchto vlnách. Za několik let tak může dojít k dalšímu výraznému technologickému skoku, o kterém se dosud lidstvo ani neodvážilo přemýšlet. Vždyť také trvalo dlouhých padesát let, než se vědcům podařilo odrazy času prokázat.

Autorský článek, další zdroj: Science Alert