Experti zjistili, že železné artefakty z doby bronzové pocházejí z vesmíru

Věda a Výzkum
15. prosince 2017 08:34 / Lukáš Bauer
Železo bylo v době bronzové velice vzácné Shutterstock
Navzdory názvu v době bronzové železo existovalo. Bylo pouze velice vzácné, podobně jako dnes zlato. Vědci nedávno přišli se zjištěním, že nevzniklo tradičním způsobem, ale dopadlo na zem z vesmíru.

Doba bronzová je období, které se datuje mezi roky 2300 - 800 před naším letopočtem. Jedním z nejznámějších zástupců doby bronzové, který vlastnil opěrku hlavy, náramek a dýku vyrobené ze železa, byl faraon Tutanchamon, který vládl v období 1333-1323 před naším letopočtem.

Nebyl ale rozhodně jediným, podobné železné artefakty z doby bronzové byly nalezeny po celém světě a odborníky tento fakt nutil položit si otázku: Vyrábělo se železo tedy již během doby bronzové?

Na základě nové chemické analýzy lze dnes téměř s jistotou říci, že lidé v době bronzové neměli znalosti o tom, jak získávat železo z železné rudy. Bylo však prokázáno, že železo, ze kterého byla většina artefaktů vyrobena, pocházelo z dopadu vesmírných těles.

Výzkumný pracovník Albert Jambon z Univerzity Pierre a Maire Curie v Paříži zkoumal mnoho železných předmětů z doby bronzové pomocí rentgenového fluorescenčního skeneru. Díky tomuto zařízení lze proniknout do struktury kovu bez jeho porušení. Jambon v tomto případě pátral po stopách niklu a kobaltu.

Tyto dva prvky totiž tvoří základní rozdíl mezi železem získaným tavením rudy a tím, které k nám dopadlo z vesmíru. V železe, které dopadlo na Zemi z vesmíru, jsou totiž téměř vždy přítomny tyto dva prvky.

Jambon zkoumal dýku Tutanchamona stejně jako dýku ze Sýrie, sekeru z Turecka a několik artefaktů z Číny. Všechny předměty pocházely z období 3200 - 1300 let před naším letopočtem, tedy z doby bronzové. Výsledky jeho měření prokázaly ve všech těchto předmětech přítomnost meteoritického niklu.

Jedná se o zajímavý objev, díky kterému lze podle Jambona poměrně přesně zkoumat, kde přesně a v jakém období se začala objevovat technologie získávání železa tavením rudy.