Vědci tápou. Důležitý článek v přenosu koronaviru je pro ně stále neznámý

Věda a Výzkum
27. srpna 2020 12:37 / Erik Toman
Jakou roli hrají v přenosu koronaviru děti, vědci stále netuší Pixabay/ Manuel Darío Fuentes Hernández
Role dětí při šíření koronaviru je klíčovou otázkou od prvních dnů pandemie. Nyní, kdy mnoho zemí znovu otevírá školy, se vědci snaží tuto otázku vyřešit.

Děti reprezentují velmi malou část případů COVID-19. Někteří vědci soudí, že děti se nakazí v malém množství případů a šíří virus méně než dospělí. Nejsou podle nich odpovědné za většinu přenosů a tak otevírání škol podporují. Další skupina vědců argumentuje proti otevírání škol, protože výskyt infekce u dětí je nižší než u dospělých částečně proto, že nebyly vystaveny viru ve velké míře, i proto, že hodně škol bylo uzavřených. Také se zmiňují o tom, že děti nejsou testovány tak často jako dospělí, protože ve většině případů mají mírné nebo žádné příznaky.

Gary Wong, výzkumník dětského respiračního lékařství na univerzitě v Hongkongu, říká že dokud bude komunitní přenos u dospělé populace, opětovné otevření škol jej pravděpodobně ještě usnadní, protože je známo, že ve školách cirkulují respirační viry. Vyřešení této problematiky však vyžaduje rozsáhlé,  časově náročné a vysoce kvalitní populační studie, které zahrnují testy na přítomnost protilátek v krvi jako marker předchozí infekce. Jiní vědci studují imunitní odpovědi děti, aby zjistili, proč mají při infekci mírnější příznaky než dospělí.

Ještě méně jisté je, zda nakažené děti šíří virus podobným způsobem jako dospělí. Kirsty Short, viroložka na Queenslandské univerzitě v Brisbane, zjistila, že děti byly prvními přenašeči infekce pouze u zhruba 8 % domácností. Wong však tvrdí, že takový výzkum je neobjektivní, protože domácnosti nebyly vybrány náhodně, ale až po potvrzené nemoci COVID-19 u dospělého.

Vědci souhlasí, že děti mají tendenci se s nemocí COVID-19 vyrovnat lépe než dospělí. Většina infikovaných dětí má mírné nebo žádné příznaky, některé však onemocní nebo dokonce umírají. Jedna teorie, proč má většina dětí mírnější příznaky podle Wonga je, že dětské plíce mohou obsahovat méně receptorů ACE2 (proteiny, které virus SARS-CoV-2 používá k vstupu do buněk) anebo jsou ještě méně zralé. Ale aby to vědci potvrdili, museli by studovat vzorky tkáně od dětí, říká Wong, a ty je velmi obtížné získat.

Jiní soudí, že děti jsou rutinně vystaveny jiným koronavirům, jako jsou například ty, které způsobují nachlazení a ty je pak chrání před vážným onemocněním. Wong naznačuje, že děti by si mohly na infekci vybudovat vhodnější imunitní obranu – dost silnou na to, aby bojovala s virem, ale ne tak silnou, že by poškozovala jejich orgány.

Znovuotevření škol podle vědců neznamená návrat k normálu. Bude existovat množství omezení a změn, aby se snížilo riziko přenosu. Důležité bude také studium přenosu na školách, jakmile se znovu otevřou. Virus je nevyzpytatelný. Chová se jinak, než vědci předpokládali.