Nutnost nutně odepisovat na e-maily po pracovní době je komunikační vada, zjistili psychologové
Na nové vědecké práci se podílela britská London Business School a americká Cornellova Univerzita. Odborníci monitorovali 852 zaměstnanců na plný úvazek, kteří byli rozděleni do dvou skupin, na hypotetické odesílatele e-mailů a hypotetické příjemce.
Od účastníků experimentu zjistili potřebné informace, například se tázali odesílatelů, kdy očekávají odpovědi. Příjemci pak uváděli, jak rychle přišel pocit nutnosti na e-mail odpovědět.
Zjištění expertů vedlo až k poruše komunikace. Říkají tomu „zaujatost pro naléhavost e-mailu”.
Stačí jen jedna věta
Podle výsledků testu nečekali odesílatelé rychlou odpověď na e-mail doručený po pracovní době. Jeho příjemci si ale téměř pokaždé mysleli, že musejí ihned odpovědět. Pocit nutnosti rychle odpovědět spouští stres, který se zvyšuje, když tyto e-maily chodí pravidelně nebo se nakupí.
Zajímavé je, že když odesílatel e-mailu závěrem uvedl, že není nutné na něj odpovídat hned, jeho naléhavé zkreslení v očích příjemců opadlo.
„Z praktického hlediska může náš výzkum pomoci zamezit šíření nezdravých pracovních kultur, kde se zaměstnanci cítí pod tlakem, aby zůstali připojení k práci, i když se to od nich neočekává,” stojí v dokumentu.
Podle psychologů stačí jen jedna věta k tomu, aby byl tento problém současnosti alespoň z velké části potlačen: „Tohle není naléhavá záležitost. Dostanete se k ní, kdykoliv budete moci.” Psali jsme také: Co může způsobovat neustálou únavu, i když jste fyzicky v pořádku.
Zdroj: Organizational Behavior and Human Decision Processes.