Nové zjištění přepisuje dějiny. Dinosauři vymírali už dávno před dopadem asteroidu

Objevy
27. září 2022 11:48 / Mirka Malá
Počet dinosauřích druhů se snižoval už dávno před dopadem asteroidu Depositphotos
Nové zjištění doslova přepisuje dějiny. Díky novým nálezům je nyní jasné, že dinosauři by vymřeli, i kdyby na Zemi nedopadl žádný asteroid. Ten vlastně podle nových závěrů jen dinosauří odchod uspíšil.

Až dosud se pracovalo s myšlenkou, že hromadné vymírání dinosaurů začalo poté, co meteorit zasáhl naši planetu v oblasti dnešního Mexika asi před 66 miliony let. Po jeho dopadu vybuchly sopky a globální teploty stoupaly a zase klesaly, což přineslo definitivní konec do té doby dominantních zvířat.

Jenomže to už teď neplatí. Čínští vědci našli a zkoumali postupně asi tisícovku dinosauřích vajec, respektive jejich zkamenělých skořápek, díky tomu zjistili, že to skutečně nebyl desetikilometrový asteroid, který po svém dopadu na Zemi vyvolal doslova peklo, co vedlo k jejich vymření.

Místo toho vědci došli k závěru, že dinosauři postupně vymírali už miliony let před dopadem asteroidu. Nový výzkum totiž naznačuje, že biologická rozmanitost dinosaurů se snižovala už nejméně dva miliony let před svým definitivním vyhynutím, což vedlo k tomu, že ptáci vlastně zůstali jejich jedinými žijícími potomky.

Nové závěry, které opět přepisují dějiny naší planety, jsou založeny na zkoumání fosilií dinosauřích vajec uchovaných ve 150 metrů tlustých vrstvách horniny, ve které zmizely před 68,2 až 66,4 miliony let.

Jen pro připomenutí, povodí Shanyang, odkud nalezené fosilie vajec pocházejí, byl kdysi domovem mnoha dinosaurů, jak už v minulosti ukázaly archeologické nálezy. A přesto vědci našli pouze tři taxony dinosaurů zastoupené ve zkamenělých vaječných skořápkách, což je jasným důkazem poklesu biologické rozmanitosti ve srovnání se staršími fosilními záznamy.

Takový pokles variací mohl podle vědců oslabit kolektivní schopnost dinosaurů jednak přežít a rovněž také zachovat druh po dopadu asteroidu Chicxulub. Nebo se popřípadě evolučně přizpůsobit novým podmínkám. Nic z toho se ale nestalo. Evolučně už dinosauři zjevně byli překonáni.

A jaká vejce vlastně vědci zkoumali? Dvě ze tří dinosauřích vajec identifikovaná v nálezu pocházela ze skupiny bezzubých, papouškovitých dinosaurů zvaných oviraptoři, přičemž třetí skupina dinosaurů snášejících vejce byla identifikována jako býložraví kachnozobí hadrosauridi. Zajímavé je, že podobně nízká rozmanitost dinosauřích druhů z podobných časových období byla rovněž odhalena v jiných oblastech Číny a také v Severní Americe. A to vše jen potvrzuje nový závěr, že dinosauři už zkrátka vymírali o miliony let dříve, než přiletěl obrovský asteroid.

Tato nejnovější studie dokonce není jediná, která tvrdí, že tomu tak opravdu bylo, i když čínští vědci pro svá zjištění díky vejcím měli nejlepší podmínky a nejpřesnější informace. Nicméně v minulosti tu byla i jiná studie, která tvrdila, že dinosauří vymírání začalo dokonce 10 milionů let před dopadem asteroidu. Nicméně je tu také studie, která uvádí, že asi 20 procent dinosauřích druhů bylo skutečně v procesu zániku, zatímco ale jiným druhům se dařilo. A je to klidně možné. Létající dinosauři, tedy předchůdci dnešních ptáků, mohli zrovna patřit do prospívající skupiny.

Vědci nyní chtějí ještě svá nová data potvrdit. A to bude muset být celosvětový proces. Bude potřeba nasbírat po nalezištích po celém světě nové fosilie a správně je analyzovat. Pak může vzniknout naprosto přesný obraz toho, jak to tehdy s jednotlivými druhy dinosaurů bylo. Každopádně dnes je jasné, že minimálně některé druhy vymíraly skutečně miliony let před dopadem asteroidu. A to je velká změna historie, se kterou přichází další velká otázka. Proč vlastně?

Autorský článek, další zdroj: CNN