Vědci zjistili, že ještěrky s více ocasy nejsou v přírodě výjimkou

Země a Příroda
11. srpna 2020 09:54 / Mirka Malá
Vědci zjistili, že ještěrky s více ocasy nejsou výjimkou Daniel Koleska and Daniel Jablonski, Ecologica Montenegrina
Ještěrky, které mají více než jeden ocas, možná málokdo z nás v přírodě viděl na vlastní oči. Ve skutečnosti ale existují tvorové, které mají třeba až šest ocasů. A co víc, jak vědci zjistili, není to vůbec výjimečné.

Četné zprávy z celého světa uvádějí záznamy o ještěrkách s více ocasy. A co víc, různá pozorování se datují už stovky let. Ale tyto případy jsou obvykle izolované a rozptýlené, takže dosud bylo obtížné říci, jak je tento jev skutečně rozšířený.

Nyní poprvé vědci sestavili zprávy o "neobvyklé regeneraci“ ještěrčích ocasů, tedy stavu, kdy ještěrkám, které ztratily ocas, dorostly dva, tři nebo více nových ocasů. Za tímto účelem vědci prošli stovky záznamů o více než 175 druzích 400 let zpátky a vytvořili první globální databázi pro pozorování víceocasých ještěrek.

Ocasy ještěrek jako návnada na predátory

Mnoho ještěrek se může zbavit části nebo celého ocasu, když jsou ohrožovány predátorem, a to v procesu zvaném kaudální autonomie. Oddělený ocas vytváří návnadu, která odvádí pozornost predátora a dovoluje ještěrce uniknout.

Jako zázrakem ale ještěrky o své ocasy nepřijdou zcela. Ty znovu dorůstají jako "chrupavkové pruty" a někdy tento mechanismus dostane natolik podivné signály, že ještěrkám doroste víc než jeden původní ocas.

Podle studie tak mohou ještěrky získat dva ocasy stejné délky nebo třeba dvojité ocasy. Ale další výsledky výzkumu jsou ještě bizarnější, když místo původního ocasu ještěrkám doroste ocas s několika větvemi. V roce 2015 vědci ve studii zveřejněné v časopise Ecologica Montenegrogrina popsali ještěrku Algyroides nigropunctatus, která po ztrátě původního získala tři nové ocasy.

Mnohoocasé ještěrky nejsou vzácností

Když autoři nové studie vyhodnotili tyto a další popisy a pozorování, celkem 425 ze 63 zemí, zjistili, že tento jev není vzácný nebo neobvyklý. Na základě počtu případů vědci odhadli, že až 3 % ještěrek po celém světě pravděpodobně mají více jak jeden ocas.

"Je to docela překvapivě vysoké číslo a opravdu nás začíná zajímat, jaké ekologické dopady by to mohlo mít, zejména s ohledem na to, že pro ještěrku představuje ocas navíc značný nárůst tělesné hmotnosti, kterou musí táhnout,“ uvedl autor hlavní studie James Barr, doktorský kandidát na School of Molecular and Life Sciences na Curtin University v Perthu.

Vědce nyní zajímá, zda by více ocasů mohlo mít potenciálně vliv na schopnost ještěrek najít partnera, tedy na reprodukci.

"Behaviorální testování těchto hypotéz by bylo zajímavým a důležitým budoucím výzkumným směrem, aby se biologové dozvěděli více o životním stylu těchto ještěrek," řekl. Dále čtěte: Nový objev fosilií odhalil, že na severní polokouli kdysi žili obří ptáci podobní tučňákům.