Jedna z největších záhad minulého století není stále objasněna

Záhady a tajemství
08. září 2018 14:57 / Erik Toman
Záhada obřího meteoritu, který dopadl do centrální Sibiře, nedá vědcům spát Depositphotos
Sibiř už 110 let ukrývá tajemství, které se vědci i amatéři pokoušejí odhalit. Zatím však marně. Jedná se o tzv. Tunguzskou katastrofu, kterou způsobil mimořádně silný výbuch 30. června 1908.

Tohoto dne v Krasnojarském kraji vybuchlo ve výšce pět až deset kilometrů jakési těleso. Jeho přílet byl sledován mnoha svědky. Těleso letělo od západu a vypadalo jako tlustý válec či jasná žlutá koule. Zasažená oblast měla asi 2 000 km2 a zničila asi 60 milionů stromů. Vznikla silná tlaková vlna, která rozbíjela okna, odhazovala osoby, a to ještě ve vzdálenosti asi 70 km od epicentra výbuchu. Ačkoliv byla oblast naštěstí jen řídce osídlena, přesto existovali svědci tohoto výbuchu, kteří vyprávěli o tom, jak na nich vzplálo oblečení a následně byli odhozeni vzduchem několik metrů.

Nejběžnější teorií, která se objevila, je teorie, že vesmírným tělesem byl meteorit obrovských rozměrů. Někdy se uvažuje o kometě. Těleso se při průletu atmosférou zahřálo na vysokou teplotu a nad Sibiří pak explodovalo. Problémem této teorie je, že nikdy nebyl prokázán dopad meteoritu nebo jiného tělesa v zasažené oblasti. Při takových rozměrech katastrofy by přitom nějaké stopy musely zůstat. Objevily se proto i teorie jiné.

Jednou z možností, jak vysvětlit celou událost, je výbuch plynu, který ve velkém množství unikl ze země. Tyto teorie se různí. Někdy se předpokládá únik plynu, kterému nepředchází seizmická aktivita. Jindy se počítá s tím, že nejprve došlo k vulkanické činnosti a ta otevřela cestu pro velké množství nahromaděného zemního plynu, který v kombinaci se vzduchem explodoval. Únik plynu by vysvětlil explozi a absenci kráteru po meteoritu, ale nevysvětlil by sledování tělesa letícího nad oblastí.

Proto někteří uvažují nad tím, že za katastrofou může stát mimozemská kosmická loď, která se možná dostala do problémů, shořela v atmosféře a nad Sibiří mohly explodovat zbraně, které nesla na palubě, nebo zásoby pohonných hmot. Teorie se nedá nijak ověřit, takže zůstává jen u spekulací. Zdrojem spekulací jsou protichůdné výpovědi některých svědků, které naznačují, jako kdyby těleso před explozí manévrovalo.

Ve snaze přijít záhadě na kloub se různí lidé i vědecké týmy snaží přijít s nápady, které počítají se setkání s antihmotou, s černou dírou, se slunečním plazmoidem. Ve hře může být také masivní kulový blesk, elektrický výboj a další možnosti. Problémem je, že se dosud nepřišlo na to, jak by se tyto jevy dostaly do blízkosti země.

Italští vědci nedávno objevili možnou souvislost mezi katastrofou a vznikem jezera Čeko. Toto jezero má velmi strmé stěny. Má asi 300 metrů v průměru a dosahuje hloubky až 50 metrů. Je pozoruhodné, že jezero nebylo na žádných mapách z konce 19. století. V kartografických záznamech se objevuje až ve dvacátých letech století dvacátého. Vědci jsou sice k výsledkům italského bádání skeptičtí, ale přesto má jejich teorie racionální opodstatnění. Na ostrově poblíž Skotska byly nalezeny minerály z meteoritu staré až 60 milionů let. O nálezu jsme psali zde.

Na stromech vyvrácených katastrofou byly nalezeny stopy, které mohou patřit pozůstatku kamenného meteoritu. A jsou i svědci, kteří popisují dopad úlomku po explozi několik kilometrů od epicentra. Je tedy možné, že dopad meteoritu vyvolal následný výron plynu, který způsobil mohutnou explozi a kráter se časem naplnil vodou. Bohužel průzkum jezera je poměrně náročný a nákladný projekt. Jisté je, že dno jezera má jinou magnetickou aktivitu než okolí.