Tajemné radiové záblesky přibývají. Odborníci zatím nedokáží říct, co je způsobuje

Vesmír
13. července 2019 07:22 / Ema Maxová
Vesmír stále skrývá mnoho tajemství Depositphotos
Počátkem letošního července se astronomům podařilo vysledovat záhadný, prchavý radiový signál zpět do vzdálené galaxie. Okamžitě vzrostlo vzrušení a očekávání, poněvadž od té doby bylo takových případů po celém světě zaznamenáno ještě několik. Odborníci zatím nedokáží s jistotou říct, co tyto rychlé radiové záblesky způsobuje.

To vše způsobuje mix dohadů, spekulací i nadějí, že lidstvo konečně našlo spojení s mimozemskou civilizací. Zvlášť, když se počty těchto záhadných zachycených radiových záblesků zvyšují. Pravdou je, že existuje i několik věrohodných vysvětlení, která s mimozemským životem nijak nesouvisejí. A ani odborníci zatím nedokáží s jistotou říct, co tyto rychlé radiové záblesky (Fast Radio Bursts, FRBS) způsobuje.

Ovšem, kdo ví. Možná, že intergalaktické rozhlasové vysílání by mohlo být mnohem běžnější, než jsme si až dosud mysleli.

Signál z dávné minulosti?

Není tedy divu, že se mnoho vědců z celého světa usilovně snaží toto tajemství přilétající z hlubin vesmíru rozluštit. „Astronomové na FRBs pořádají hony už několik desítek let,“ uvedl před pár dny Vikram Ravi z CalTechu v rozhovoru pro CNET s tím, že teď existuje šance přijít na to, co tyto exotické objekty jsou zač.

Průzkumy běží tedy naplno. Jeden z posledních zachycených radiových záblesků podle informací publikovaných v Nature údajně pocházel z galaxie vzdálené 8 miliard světelných let od té naší. To by znamenalo, že ať už ho vyslala nějaká cizí civilizace, nebo vznikl třeba v důsledku aktivity neutronové hvězdy, stalo se tak miliardy let před zformováním Země. Není tedy divu, že je taková snaha jeho tajemství přijít na kloub.

Observatoř na jižním pólu

V současné době o rychlých radiových záblescích je však stále málo informací. Neví se s jistotou ani to, odkud většina z nich pochází, protože jejich zdroje obvykle vyprodukují pouze jeden takový záblesk, a pak se odmlčí. Odpověď by však mohlo poskytnout studium neutrin. Zde nastupuje teleskop IceCube nacházející se na jižním pólu.

Jde o teleskop, který byl navržen za účelem detekce výše zmíněných neutrin, což jsou zvláštní elementární částice, skoro nehmotné, pohybující se téměř rychlostí světla. Mají jen velmi malé šance na interakce s okolní hmotou, proto asi není překvapením, že na seznamu jejich pravděpodobných zdrojů se dají nalézt třeba černé díry nebo aktivní galaxie.

Nejde o záblesky gama záření

IceCube disponuje 5160 optickými moduly, které mu umožňují neutrina detekovat. Jakmile jiný radioteleskop zaznamená FRM, IceCube může prověřit aktivitu neutrin. Ve skutečnosti tak již učinil v asi 30 případech. Žádná neobvyklá data zatím nezaznamenal, ale to rozhodně neznamená, že by byl k ničemu. I to, že pomáhá určit, co FRB nejsou, je pro lidstvo užitečné.

Ano, zatím jsme vyloučili záblesky gama záření a silně omezili možnost černých děr,“ prozradil fyzik Justin Vandenbroucke, který na tomto projektu pracuje. Čtěte také: Na Marsu byla zaznamenána vysoká koncentrace metanu. Opět ožívá myšlenka na možný život.