Měsíc rychle ztrácí vodu. Ročně přijde až o stovky tun

Měsíc každým rokem přijde o stovky tun vody
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
16. dubna 2019 15:51 / Internet
Měsíc na rozdíl od Země nemá téměř žádnou atmosféru a každý den ho bombardují meteority, které dopadají na jeho povrch. Toto bombardování i menšími tělesy způsobuje, že se z měsíčního povrchu ztrácí voda.

Vědci předpokládají, že ročně Měsíc přijde až o dvě stě tun této životadárné tekutiny.

Na měsíční povrch každým dnem dopadají stovky menších meteoritů, které způsobují ztrátu vody z jeho povrchu. Při každém dopadu se totiž uvolní hornina z povrchu, která obsahuje vodu, a ta se odpařuje do vesmíru.

Vědci na tento fakt upozornili ve studii zveřejněné ve vědeckém časopise Nature Geoscience. Poznatky vycházejí z dat sondy, která v letech letech 2013 a 2014 měřila množství vody v měsíční atmosféře.

Podle výzkumu je přibližně osm centimetrů lunární půdy zcela bez vody, přičemž pod touto vrstvou se nachází voda ve velice slabé koncentraci - přibližně 0,05 procenta. Tato voda se v povrchu nachází ještě z dob, kdy Měsíc vznikl.

Zpod půdy se voda do okolí dostane, když na povrch Měsíce dopadne meteorit a roztříští do okolí hydratovaný materiál. Voda se proto ve stopových množstvích vyskytuje i v atmosféře Měsíce.

Každým rokem tímto způsobem Měsíc přijde až o dvě stě tun vody. Vědci ale upozorňují, že to na Měsíci nezanechává žádné negativní dopady. Dále čtěte: (Měsíc se dostal do hledáčku světových velmocí. Důvodem je látka, která může změnit svět).