Dokážou infračervené vlny ochránit řidiče? Testy říkají, že ano
Zejména v lesních úsecích a v noci nebývá bohužel zvěř na vozovce žádnou zvláštností. A stejně tak i nehody, které střet se zvířetem zaviní. Ono „trefit“ zajíce sice není nic příjemného, ale nemusí to být ani nic dramatického. U srny, laně nebo divočáka už jde v mnoha případech o život. A celkové škody na zdraví i poškozených vozidlech jdou do milionů.
Mnohé úseky, zejména na dálnicích, sice chrání ploty, jinde spoléhají na pachové ohradníky, ale střetů se zvěří stále přibývá. A nejenom na našich silnicích, ale i v zámoří. Tam bývají srážky mnohdy ještě tragičtější, protože srazit se třeba s losem, který váží od nějakých 250 do 450 a výjimečně i 500 nebo více kilogramů, už je pořádná rána. Sražení losi navíc vzhledem ke svým dlouhým nohám končí poměrně pravidelně v čelním skle a šance řidiče či spolujezdce na předním sedadle jsou pak opravdu mizivé.
Na celém území USA je srážkami se zvěří ročně poškozeno okolo 300 000 vozidel a zahyne na 200 osob. A tak se některé státy rozhodly investovat do zařízení na včasnou výstrahu.
Zaváděné přístroje, rozmístěné kolem silnic, dokáží díky kombinaci detekce infračervených vln, mikrovln a seizmického vlnění detekovat výskyt zvěře v okolí vozovky a na světelném panelu pak zobrazit výstrahu, aby měli řidiči čas snížit rychlost jízdy. Zkušební provoz zatím naznačuje, že nehodovost způsobená srážkami se zvěří se na těchto úsecích snížila až o 80 %! O přístrojích zachraňujících životy při živelných katastrofách se můžete dočíst zde.